Nakadžima A5N1

Nakajima A5N1 / 中島 A5N1 9年
     
Název:
Name:
Nakadžima A5N1 9-Ši Nakajima A5N1 9-Shi
Originální název:
Original Name:
中島 A5N1 9年
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1935-DD.MM.1935 Nakajima Aircraft Company, Ltd., Ōta /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1935-DD.MM.1935
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.1935
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOBAR - standardní vzlet, přistání s pomocí brzdících lan CTOBAR - conventional take-off but arested recovery
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
1200 kg 2646 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
1504 kg 3316 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
10,800 m 35ft 5,19in
Délka:
Length:
7,450 m 24ft 5,31in
Výška:
Height:
3,370 m 11ft 0,68in
Plocha křídla:
Wing Area:
18,00 m2 193.75 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
83,33 kg/m2 17.07 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
1x Nakadžima Kotobuki 5 vzduchem chlazený hvězdicový devítiválec o vzletovém výkonu 405 kW (550 k) a 441 kW (600 k) v h= 3 048 m
Vrtule dvoulistá kovová s nastavitelným úhlem náběhu.
1x Nakajima Kotobuki 5 nine-cylinder air-cooled radial, rated at 542 hp for take-off, and 592 hp at 10,000 ft
driving a two-blade variable-pitch metal propeller
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
? ?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
430 km/h v 4000 m 267.2 mph in 13123 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
350 km/h v 3000 m 217.5 mph in 9843 ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
6,15 min do 3000 m 6,15 min to 9843 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
7000 m 22966 ft
Dolet:
Range:
? km ? mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
2x pevný kulomet Type 89 ráže 7,7 mm nad motorem Two 0.303 inch Type 89 machine-guns in the upper fuselage decking
Uživatelské státy:
User States:
- -
Poznámka:
Note:
Letová vytrvalost: 2,5 h Endurance: 2 hours 30 minutes
Zdroje:
Sources:
Robert C. Mikesh, Japanese Aircraft 1910-1941 US Naval Institute Press, rok 1990, ISBN:10-1557505632
Tadeusz Januszewski a Kryzysztof Zalewski, Japońskie samoloty marynarski 1912-1945, díl 1., Lampart, rok 2000, ISBN: 83-86776-50-1
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Nakadzima-A5N1-t86253#319482 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Nakajima A5N1 9-Shi


Stručná historie:
Prototyp palubního stíhacího letounu byl dokončen v roce 1935 a v témže roce se zúčastnil zkoušek námořního letectva, které specifikacemi 9-Shi hledalo moderní palubní stíhací letoun. Nový letoun měl nahradit dvouplošné stíhačky Nakajima A4N1.


Za konstrukcí nového jednoplošného letounu stáli především inženýři Yasushi Koyama a Shinrobu Inoue. Oba konstruktéři se nechali inspirovat konstrukcí neúspěšné stíhacího letounu Ki-11 a také americkým Boeingem P-26. Výsledným dílem byl dolnoplošník, továrně označený PA-Kai, s mohutně kapotovaným pevným podvozkem, za pohonnou jednotku byl vybrán hvězdicový devítiválec Kotobuki 5, který roztáčel dvoulistou stavitelnou vrtuli.


Porovnávací zkoušky dopadly pro továrnu Nakajima Hikoki K. K. a její prototyp nepříznivě, konkurenční letoun Mitsubishi A5M překonával prototyp továrny Nakajima ve všech ohledech. Kaigun Koku Hombu vývoj letounu A5N1 zastavilo a do výzbroje přijalo konkurenční letoun. Továrně Mitsubishi Jukugyo K. K. se podařilo prosadit a až do konce války se stát výhradním dodavatelem palubních stíhaček pro námořní letectvo. V letech 1928 - 1935 byla výhradním dodavatelem strojů této kategorie právě Nakajima svými letouny A1N, A2N a A4N (A3N byl cvičnou verzí A2N). Prototyp A5N1 9-Shi byl tedy postaven jako jediný exemplář tohoto typu.


Použité prameny:
Robert C. Mikesh and Shorzoe Abe, Japanese Aircraft 1910-1941, London: Putnam Aeronautical Books, 1990, ISBN 0-851177-840-2
Tadeusz Januszewski, Krzysztof Zalewski, Japońskie samoloty marynarki 1912-1945, Tiel 1. Warszawa: Wyd. Lampart, 2000, ISBN 83-86776-50-1
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Nakadzima-A5N1-t86253#350260 Version : 0
Discussion post Fact post
Attachments


Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more