Main Menu
User Menu
Reklama

Military history website

Avro 504K

     
Název:
Name:
Avro 504K
Originální název:
Original Name:
Avro 504K
Kategorie:
Category:
cvičný letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1917-DD.MM.1927 A. V. Roe &Co. Ltd., Manchester /
DD.MM.191R-DD.MM.191R Frederick Sage & Co. Ltd., Peterborough /
DD.MM.191R-DD.MM.191R The Henderson Scottish Aviation Factory, Aberdeen /
DD.MM.191R-DD.MM.191R Hewlett & Blondeau Ltd., Luton /
DD.MM.191R-DD.MM.191R Humber Ltd., Coventry /
DD.MM.191R-DD.MM.191R Grahame-White Aviation Co. Ltd., Hendon /
DD.MM.1917-DD.MM.191R Parnall & Sons Ltd., Bristol /
DD.MM.191R-DD.MM.191R Harland & Wolff Ltd., Belfast /
DD.MM.191R-DD.MM.191R Morgan & Co., Leighton Buzzard /
DD.MM.191R-DD.MM.191R Savages Ltd., King's Lynn /
DD.MM.191R-DD.MM.191R Eastbourne Aviation Co. Ltd., Eastbourne /
DD.MM.191R-DD.MM.191R Brush Electrical Engineering Co. Ltd, Loughborough /
DD.MM.191R-DD.MM.191R Sunbeam Motor Car Co. Ltd., Wolverhampton /
DD.MM.1921-DD.MM.192R Australian Aircraft and Engineering Co. Ltd., Sydney New South Wales
DD.MM.1921-DD.MM.192R Société Anonyme Belge de Constructions Aéronautiques, Bruxelles
DD.10.1918-DD.11.1918 Canadian Aeroplanes Ltd., Toronto, Ontario /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1917-DD.MM.191R
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
~63001):
1650 Avro
500 Sage
249 Henderson
795 Hewlett and Blondeau
500 Humber
900 Grahame-White
260 Parnall
300 Harland and Wolff
200 Morgan
100 Savages
100 Eastbourne
350 Brush
350 Sunbeam
5 Australian Aircraft
28 SABCA
2 Canadian Aeroplanes
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.1917
Osádka:
Crew:
2
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
dvouplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
pevný
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
558 2) kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
830 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg
Rozpětí:
Wingspan:
10.97 m
Délka:
Length:
8.97 3) m
Výška:
Height:
4.32 m
Plocha křídla:
Wing Area:
30.66 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Gnome 9B-2 o výkonu 75 kW nebo
Le Rhône 9J o výkonu 82 kW nebo
Clerget 9B o výkonu 97 kW nebo
Thulin o výkonu 60 kW nebo
Bentley B.R.1 o výkonu 112 kW nebo
R.A.F.1A o výkonu 67 kW nebo
Curtiss K.6 o výkonu 75 kW nebo
Sunbeam Dyak o výkonu 75 kW
dvoulistá dřevěná vrtule
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
152.9 4) km/h v 0 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
5 min do 1067 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
488 m
Dolet:
Range:
402.3 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km
Výzbroj:
Armament:
-
Uživatelské státy:
User States:





























Poznámka:
Note:
1) některé dokončeny jako Avro 504N
2) Le Rhône; s motorem Gnome 499 kg, s motorem Dyak 599 kg
3) 8,81 m s motorem Dyak
4) Le Rhône; s motorem Gnome 132 km/h v 1981 m, s motorem Dyak 112.65 km/h v ? m
Zdroje:
Sources:
Jackson, A.J. Avro Aircraft since 1908, Putnam Aeronautical Books, London 1990. ISBN 0-85177-834-8.
Mason, Francis K. The British Bomber since 1914. Putnam Aeronautical Books, London 1994. ISBN 0-85177-861-5.
Thetford, Owen. Aircraft of the Royal Air Force since 1918, Putnam Aeronautical Books, London 1976. ISBN 0-37010-056-5.
Bruce, J. M. Avro 504K, Windsock No.28. Albatros Productions, Berkhamsted 1991. ISBN 0-948414-32-4.
Goodall, M. H., Tagg, A. E. British Aircraft before the Great War. Schiffer Publishing, Atgen 2001. ISBN 0-52888-165-5.
Bruce, J. M. The Avro 504 Part 1, Historic Military Aircraft No. 8, Flight 09.07. 1954
Bruce, J. M. The Avro 504 Part 2, Historic Military Aircraft No. 8, Flight 16.07. 1954
URL : https://www.valka.cz/Avro-504K-t86602#385539Version : 0
MOD
photo from the Luftwaffe Museum in Berlin
Avro 504K -


URL : https://www.valka.cz/Avro-504K-t86602#44358Version : 0
MOD

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Avro 504K


Stroj na fotografii, s/n E3349, je typ Avro 504K, vyrobený v bloku E3254 až E3403. Letouny z této skupiny s/n (serial numbers) byly vyrobeny v licenci u firmy Parnall (Parnall & Sons, Mivart Street, Eastville, Bristol).


Avro 504K byl používán jako cvičný letoun. Je to dvoumístný jednomotorový dvoupříhradový dvouplošník s jednoduchými ocasními plochami, smíšené konstrukce. Verze 504K vycházela z 504J, ale měla univerzální motorové lože, umožňující montáž různých typů vzduchem chlazených zážehových rotačních motorů (později byly dokonce montovány i řadové motory, kupř. 100 hp Sunbeam Dyak). ¹)


Celková válečná produkce typu Avro 504 (všech verzí) činila, dle odhadů (podle neúplné dokumentace), 8340 strojů, 3696 dodala firma A. V. Roe & Co, zbytek subdodavatelé. Model Avro 504K byl pro RAF vyráběn až do roku 1927 - posledních deset kusů bylo předáno až 17. ledna 1927.


Po válce vznikla ještě celá řada dalších modelů řady 504, k nejznámějším bezesporu patří 504N, které byly většinou poháněny hvězdicovými (již ne rotačními) motory.


Motor: Nejběžnější pohonnou jednotkou stroje Avro 504K byl buď Gnome Monosoupape o výkonu 100 hp, nebo 110 hp motor Le Rhône, ale celá škála zahrnovala celkem deset typů motorů (včetně 130 hp motoru Clerget a 150 hp motoru Bentley B.R.1).


Rozpětí křídla: 10 973 mm
Délka trupu: 8966 mm
Výška stroje: 3175 mm
Nosná plocha: 30,657 m2


100 hp (74,5 kW) motor Gnome Monosoupape


Hmotnost prázdného stroje: 499 kg
Vzletová hmotnost normálně: 816 kg
Max. rychlost: 132 km/h
Dostup: 3962 m
Vytrvalost: 3 hodiny


110 hp (82 kW) motor Le Rhône


Hmotnost prázdného stroje: 558 kg
Vzletová hmotnost normálně: 829 kg
Max. rychlost: 153 km/h
Cest. rychlost: 121 km/h
Dostup: 4876 m
Čas výstupu do výšky 2438 m: 6 min. 30 sec.
Vytrvalost: 3 hodiny
Dolet: 402 km


Cvičný letoun Avro 504K byl vyráběn i mimo Spojené Království, včetně Japonska (u firmy Nakajima Hikoki Seisaku Sho).


Ovšem zřejmě nejkurióznější částí historie typu Avro 504K představuje výroba kopie stroje v někdejším sovětském Rusku ve dvacátých letech XX. století, kdy bylo postaveno několik stovek strojů (zřejmě cca 700 kusů) v továrně Dux nedaleko Moskvy. Sloužily po dlouhá léta k výcviku pod označením U-1, a jejich definitivní konec v rudém letectvu znamenala teprve konstrukce stroje U-2 — čili typu známějšího pod pozdějším označením Polikarpov Po-2.


———
¹) Vzduchem chlazený hvězdicový motor s rotujícím blokem válců, klikový hřídel je pevný (je pevně spojen s motorovým ložem). Tyto motory, díky otáčení celého bloku válců dobře chlazené i při malé dopředné rychlosti letounu, byly v "pionýrských dobách" letectví velice oblíbené. Ovšem s rostoucím výkonem (a — současně — i s rostoucí hmotností motoru) se ve stále větší míře projevovaly i negativní vlastnosti těchto motorů, což v první řadě byl nezanedbatelný záporný vliv na řiditelnost letounů poháněných těmito motory (díky reakčnímu a gyroskopickému momentu). Dalším z problémů byla značná spotřeba oleje, bohatě odstřikujícího z rotujícího motoru a úspěšně znečišťujícího vše "v dosahu" (proto tyto motory zpravidla byly zakryty prstencovým krytem).
URL : https://www.valka.cz/Avro-504K-t86602#89810Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Tahle černobílá fotka je z knihy Vojenská letadla 1 od V.Němečka.
Avro 504K -


URL : https://www.valka.cz/Avro-504K-t86602#232389Version : 0