Boeing KC-135 Stratotanker

Přehled verzí

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

KC-135 Stratotanker
Přehled verzí



Letoun vznikl pro potřeby SAC (Velitelství strategického letectva), které požadovalo létající tanker pro letouny B-52 Stratofortress. Bylo totiž zřejmé, že stávající KC-97 již nedokážou s podstatně rychlejšími Stratofortressy držet krok. To se však psal rok 1951 a SAC na nákup nových tankerů nemělo peníze.


Projekt Boeingu, ze kterého nakonec vznikl Boeing 707 a rozličné varianty Stratotankeru, vznikl na počátku padesátých let jako soukromá iniciativa společnosti, na jejímž konci měl vzniknout transportní letoun pro vojenské i civilní využití. Firemní označení letadla znělo Model 367-80 a jeho první let se konal 15. července 1954.


V květnu téhož roku vypsalo SAC výběrové řízení na dodávku nové generace tankerů. Osloveny byly společnosti Boeing, Convair, Douglas, Fairchild, Lockheed a Martin. Jako "přechodné" řešení byla uzavřena smlouva se společností Boeing na dodávku 29 letadel. Teprve v únoru 1955 byl vyhlášen vítěz - společnost Lockheed. Mezitím však americké letectvo potřebovalo nové tankovací letouny, takže bylo postupně nakoupeno 88 a 169 strojů KC-135A. Letoun společnosti Lockheed však nakonec do výzbroje USAF zaveden nebyl, neboť velení letectva došlo, že provozovat dva rozdílné typy tankerů je nesmysl.




KC-135A
Jedná se o první sériovou verzi vybavenou motory Pratt & Whitney J57. Slavnostní "roll-out" prvního KC-135A (55-3118, výrobní číslo 17 234) se konal 18. července 1956 v závodě Boeingu v Rentonu.
První jednotkou vybavenou typem KC-135A se v roce 1957 stala 93rd Air Refueling Squadron (93rd ARS). Celkem bylo vyrobeno 732 kusů této verze. Prvních 582 Stratotankerů verze A mělo kratší svislou ocasní plochu, přičemž kormidla nebyla vybavena posilovači. Pozdější kusy byly z důvodu zlepšení směrové stability opatřeny vyšší SOP, spolu se v systému řízení objevily posilovače pro ovládání kormidel. Tímto způsobem byla upravena většina starších strojů. Poslední KC-135A byl americkému letectvu dodán v lednu 1965. Jednalo se o letoun sériového čísla 64-14840, který byl zaveden do výzbroje 380th ARS. Letouny výrazně zasáhly do průběhu Vietnamské války, kdy doplňovaly palivo taktickým strojům, které útočily na severovietnamské cíle z Thajska, i strategickým bombardérům B-52, jež bombardovací operace vedly nejen z Thajska, ale také z ostrovů Okinawa a Guam.



NKC-135A
Během 60. let bylo pro zkušební účely upraveno 14 KC-135A, které obdržely označení NKC-135A. Dva NKC-135A se dostaly i do výzbroje amerického námořnictva, které je používalo u Fleet Electronic Warfare Support Group, kde byly využívány jak ke cvičným úkolům, tak i při vývojových programech v oblasti REB.



KC-135B
Na konci roku 1962 zadalo americké letectvo zakázku na stavbu 17 létajících velitelských center na bázi konstrukce KC-135A. Letouny byly dodány mezi únorem 1964 až únorem 1965. Letouny již byly vybaveny výkonnějšími motory Pratt & Whitney TF33-PW-9. Vzhledem k povaze plněných úkolů byly stroje KC-135B k 1. lednu 1965 přeznačeny na EC-135C, resp. EC-135J.



KC-135D
V roce 1979 byly na tento standard upraveny čtyři vyrobené stroje RC-135A. V devadesátých letech obdržely motory Pratt & Whitney TF33, spolu s tím došlo k úpravě kokpitu, čímž se tyto letouny dostaly na standard KC-135E.



KC-135E
Modifikace strojů KC-135A sloužících u Air National Guard a Air Force Reserve. Hlavní změna spočívala v instalaci výkonnějších dvouproudových motorů JT3D (civilní modifikace TF33), které výrazně zvýšily výkony a snížily spotřebu paliva, hluk, poruchovost i emise. K dalším úpravám patřila větší vodorovná ocasní plocha a nová avionika. Prvním uživatelem verze KC-135E se stala 197th ARS Arizonské letecké národní gardy.



KC-135Q
Jedná se o variantu KC-135A modifikovanou pro podporu strategických průzkumných letounů SR-71 Blackbird. Nejvýznamnější úpravou byla instalace speciálních nádrží pro palivo JP-7, které bylo používáno Blackbirdy. U letounů přitom byla zachováno možnost doplňovat standardní palivo JP-4. Na verzi Q bylo upraveno 56 tankerů KC-135A. Prvním provozovatelem verze Q se stala 924th ARS ze sestavy 93rd SBW na Castle AFB, později se dostaly i k 903rd ARS dislokované na Beale AFB. Během Vietnamské války byly KC-135Q používány pro doplňování paliva letounům SR-71, které operovaly z letecké základny Kadena na Okinawě.



KC-135R
KC-135R vznikl modifikací stávajících tankerů verze KC-135A. Hlavním znakem modernizace je instalace výkonnějších motorů CFM International F108-CF-100 (civilní označení CFM56-B2-1), čímž se odstranila jedna z největších slabin letounů KC-135A - podmotorovanost. Nové pohonné jednotky měly také nižší spotřebu, oproti svým předchůdcům však byly těžší, což si vynutilo zesílení křídla a podvozku. Letoun byl za kabinou opatřen instalací pro doplňování paliva z jiného tankeru. Změny doznal i systém pro doplňování paliva jiným letounům, což se promítlo ve zvýšeném množství přepravovaného paliva. Při jedné misi je KC-135R schopen jiným strojů doplnit palivo o objemu 31 752 litrů (u KC-135A se jednalo o 18 140 litrů). Další změny se v devadesátých letech dotkly avionického vybavení. Prvním uživatelem letounů KC-135R se v červenci 1984 stal 384th ARW.



KC-135T
Jedná se o starší KC-135Q modernizované s využitím motorů F108-CF-100. Konverze byla zahájena na počátku roku 1993 a proběhla na všech 54 vyrobených KC-135Q (2 letouny této verze byly mezitím ztraceny při nehodách).



C-135F
Tanker určený pro potřeby francouzského letectva, které je zakoupilo pro podporu strategických bombardérů Mirage IVA. V roce 1962 jich bylo od společnosti Boeing objednáno 12 kusů. Jejich dodávky probíhaly mezi únorem 1964 a červencem 1965. Stejně jako v případě tankerů USAF, i francouzské letectvo se v osmdesátých letech rozhodlo opatřit své tankery novými motory CFM56. Takto upravené tankery dostaly označení C-135FR a první z nich byl dodán v srpnu 1985.




Zdroje
1) Reed, C. M.: KC-135 Stratotanker in Action, Carrolton, 1991
2) Cvrkal, M.: Boeing KC-135 Stratotanker, L+K 5-10/2001
3) Boeing KC-135 - Wikipedia
URL : https://www.valka.cz/Boeing-KC-135-Stratotanker-t87674#325275 Version : 0
KC-135 141st Air Refueling Squadron for static display Joint Base McGuire-Dix-Lakehurst with the annual "tiger" camo. 26.06.2017


Video by Staff Sgt. Ross Whitley, 108th Wing/Public Affairs USAF.
URL : https://www.valka.cz/Boeing-KC-135-Stratotanker-t87674#581557 Version : 0
source:
www.militaryimages.net
.
Boeing KC-135 Stratotanker -


Boeing KC-135 Stratotanker -


Boeing KC-135 Stratotanker -


URL : https://www.valka.cz/Boeing-KC-135-Stratotanker-t87674#597303 Version : 0
Discussion post Fact post
Attachments


Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more