Rolls-Royce Merlin III

Rolls-Royce Merlin III (RM 1S)
     
Název:
Name:
Rolls-Royce Merlin III Rolls-Royce Merlin III
Originální název:
Original Name:
Rolls-Royce Merlin III
Kategorie:
Category:
vidlicový motor vee engine
Výrobce:
Producer:
Rolls-Royce Limited, Crewe, Derby, Glasgow
Období výroby:
Production Period:
01.07.1938-DD.MM.1941
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
8456
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.1937
Použití:
Use:
Supermarine Spitfire Mk.I
Hawker Hurricane Mk.I
Hawker Sea Hurricane Mk.IB
Hawker Henley
Boulton-Paul Defiant Mk.I
Fairey Battle Mk.I
Dewoitine D.521
Amiot 353
Technické údaje:
Technical Data:
 
Počet válců:
Number of Cylinders:
12
Hmotnost:
Weight:
623,7 kg 1375 lb
Celková délka:
Overall Length:
1753 mm 5ft 9,01in
Celková šířka / Průměr:
Overall Width / Diameter:
757 mm 2ft 5,8in
Celková výška:
Overall Height:
1046 mm 3ft 5,18in
Vrtání:
Bore:
137,16 mm 5,4in
Zdvih:
Stroke:
152,43 mm 6in
Zdvihový objem:
Swept Volume: (l/cu in)
27.02 l 1649 cu in
Palivo:
Fuel:
Benzín s oktanovým číslem 100. Gasoline with an octane rating 100.
Příprava palivové směsi:
Carburation or Injection:
Karburátor S.U. A.V.T.32 Twin-choke updraught Rolls-Royce S.U. A.V.T.32 carburettor with automatic mixture control.
Kompresní poměr:
Compression Ratio:
6,0 : 1 6,0 : 1
Plnění válců:
Mixture Charging:
Přeplňování jednostupňovým, jednorychlostním, odstředivým kompresorem. Supercharger: Single-stage single-speed centrifugal.
Chlazení:
Cooling:
kapalinou přetlakové Liquid-cooled (70% water and 30% ethylene glycol coolant mixture) pressurised.
Výkony:
Performance:
 
Výkon:
Power:
656.2 kW při 3000 ot/min 880 bhp at 3000 rpm
Poznámka:
Note:
Vzletový výkon: 656 kW (892 k) při 3 000 ot/min a plnícím tlaku +0,414 baru (+310,3 mm Hg)
Bojový výkon:
977 kW (1 328 k) při 3 000 ot min v h= 2 743 m a plnícím tlaku +0,827 baru (+620,6 mm Hg) po dobu max. 5 min.
865 kW (1 176 k) při 3 000 ot/min v h= 3 734 m při plnícím tlaku +0,621 baru (+465,4 mm Hg).
Pokud byl použit benzín s oktanovým číslem 87, musel být snížen plnící tlak kompresoru a recipročně poklesly výkony na úroveň motoru RR Merlin II.

Ventilový rozvod: OHC, čtyřventilový (dva sací a dva výfukové ventily, výfukové jsou chlazeny sodíkem).

Tento typ motoru byl prvním z Merlinů vyráběných velkosériově.

100 oktanové palivo se začalo používat v roce 1939.
Take-off power 880 hp at 3,000 rpm boost +6 psi.
Combat power:
1,310 hp at 3,000 rpm at 9,000 ft boost +12 psi (5-minute limit).
1,160 hp at 3,000 rpm at 12,250 ft boost +9 psi.
Using 87 octane fuel the power ratings were the same as the Merlin II.

Valvetrain: Overhead camshaft, two intake and two exhaust valves per cylinder, sodium-cooled exhaust valve stems.

Major early war production marks.
Zdroje:
Sources:
William Green a Gordon Swanborough, The Complete Book of Fighters. New York: Smithmark Publishers Inc., rok 1994, ISBN 0-8317-3938-8.
http://www.spitfiresociety.demon.co.uk/engines.htm
www.historyofwar.org
http://www.jshawmsc.f2s.com/merlin.htm
http://www.spitfireart.com/merlin_engines.html
www.reference.com
http://www.bookrags.com/wiki/Rolls-Royce_Merlin
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Rolls-Royce-Merlin-III-t87720#325579 Version : 0
Discussion post Fact post
Attachments

Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more