Kawasaki Ki 102a [Randy]

Kawasaki Ki-102a / 川崎 キ102甲・五式複座戦闘機
     
Název:
Name:
Kawasaki Ki 102a (Kó) Kawasaki Ki 102a (Ko)
Originální název:
Original Name:
川崎 キ102甲・五式複座戦闘機
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1944-DD.MM.1945 Kawasaki Aircraft, Ltd., Akashi /
Období výroby:
Production Period:
DD.03.1944-DD.08.1945
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
21
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.07.1944
Osádka:
Crew:
2
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
5150 kg 11354 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
7150 kg 15763 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
15,570 m 51ft 0,99in
Délka:
Length:
11,450 m 37ft 6,79in
Výška:
Height:
3,650 m 11ft 11,69in
Plocha křídla:
Wing Area:
34,00 m2 365.97 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
210,29 kg/m2 43.07 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
2
Typ:
Type:
Micubiši Ha-112-II Ru vzduchem chlazený dvouhvězdicový čtrnáctiválec, přeplňovaný turbokompresorem Ru-102, vzletový výkon 1 103 kW (1 500 k), 735 kW (1 000 k) v h= 10 000 m při 2 500 ot./min.
Vrtule trojlisté s konstantní rychlostí otáček o průměru 3 000 mm.
Mitsubishi Ha-112-II Ru, fourteen-cylinder, air-cooled two-row radial engine turbosuperchargers Ru-102, rated at 1,479 hp at take-off, 986 hp at 32,810 ft at 2,500 rpm,
driving a three-bladed constant-speed propellers of the diameter 9ft 10,11in.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
1 630 l a 2x 200 l v přídavných nádržích 358 .5 UK galons and 88 Uk gallons in two drop tanks
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
580 km/h v 10000 m 360.4 mph in 32808 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m ? mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
7,5 min do 5000 m 7,5 min to 16404 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
13000 m 42651 ft
Dolet:
Range:
2000 km 1242.7 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
1x pevný kanón Ho-203 ráže 37 mm v přídi s 35 granáty v bubnovém zásobníku a
2x pevný kanón Ho-5 ráže 20 mm pod trupem s 200 granáty pro každý
Pumový náklad: 4x 50 kg puma.
One fixed forward-firing 1,457 inch Ho-203 cannon in a nose with 35 rounds and
two fixed forward-firing 0.79 inch Ho-5 cannons on the nose, 200 rpg.
Bomb load: Four 110 lbs boms.
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
Rikugun Koku Hombu požadovala výkové stíhací letouny, proto bylo upraveno šest předsériových bitevních Ki-102b na výškové stíhací Ki-102a, letouny dostaly turbokomresorem přeplňované motory Ha-112-II Ru. Letouny byly poměrně úspěšné a tak bylo rozhodnuto, že se z výrobní linky stáhne 20 draků Ki-102b a dokončí se jako stíhací. Do kapitulace se podařilo dokončit pouze 15 letadel. The Imperial Japanese Army still anxious to procure a twin-engine high-altitude fighter, Kawasaki modified six of the preproduction Ki-102s to serve as prototypes of such an interceptor. This differed from the attack fighter by having improved two-seat accommodation, a revised tail unit and Mitsubishi Ha-112-II Ru engines with turbochargers. Successful testing of this version in mid-1944 resulted in a high-priority production order, but problems with the turbocharged engine resulted in only about 15 being delivered to the army before the war ended.
Zdroje:
Sources:
René J. Francillon Ph.D., Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, Annapolis Maryland, Reprinted 1990, ISBN-0-87021-313-X
William Green a Gordon Swanborough, The Complete Book of Fighters, Salamander Books Ltd; New Ed edition, rok 2001, ISBN-10: 1840652691
Václav Němeček, Vojenská letadla 3 díl, druhé doplněné vydání, Naše Vojsko, Praha 1992, ISBN 80-206-0117-1
Famous Airplanes Of The World, Army Experimental Fighters, No.24, Bunrindo Co. Ltd. Nakano, rok 1990
L+K 24/1986, Václav Němeček, Letadla 39-45, Kawasaki Ki-102.
http://www.airtoaircombat.com/detail.asp?id=322
www.warbirdsresourcegroup.org
www.aviastar.org
http://www.airwar.ru/enc/fww2/ki102.html
archiv autora

Kawasaki Ki 102a [Randy] -


URL : https://www.valka.cz/Kawasaki-Ki-102a-Randy-t8884#125254 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Fotografie
Kawasaki Ki 102a [Randy] -


URL : https://www.valka.cz/Kawasaki-Ki-102a-Randy-t8884#26412 Version : 0
Discussion post Fact post
Attachments


Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more