Curtiss 18T Wasp

Curtiss 18T-1
     
Název:
Name:
Curtiss 18T-1 Curtiss 18T-1
Originální název:
Original Name:
Curtiss 18T-1
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1918-DD.MM.1918 Curtiss Enginneering Corp., Garden City, New York
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1918-DD.MM.1918
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
3
První vzlet:
Maiden Flight:
05.07.1918
Osádka:
Crew:
2
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
trojplošník triplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
898 kg 1980 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
1383 kg 3050 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
9.75 m 32ft
Délka:
Length:
7.11 m 23ft 4in
Výška:
Height:
3.1 m 10ft 2in
Plocha křídla:
Wing Area:
26.76 m2 288 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Curtiss K-12 o výkonu 298 kW Curtiss K-12, power 400 HP
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
? ?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
262.3 km/h v 0 m 163 mph in 0 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m ? mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
10 min do 3810 m 10 min to 12500 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
7010 m 23000 ft
Dolet:
Range:
? km ? mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
2x pevný kulomet Marlin
3x pohyblivý kulomet Lewis
2x fixed Marlin machine gun
3x flexible Lewis machine gun
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
Bowers, Peter M. Curtiss Aircraft 1907-1947, Putnam Aeronautical Books, London 1979. ISBN 0-370-10029-8
Bowers, P. M. Forgotten Fighters/2 and Experimental Aircraft U.S. Army 1918-1941, Arco Publishing Company, New York 1971. ISBN 0-66802-403-8
www.americancombatplanes.com
http://www.aerofiles.com/_curt.html
http://www.aviastar.org/air/usa/curtiss_18t.php
http://en.wikipedia.org/wiki/Curtiss_18

Curtiss 18T Wasp -


Curtiss 18T Wasp -


URL : https://www.valka.cz/Curtiss-18T-Wasp-t89955#336070 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Šéfkonstruktér Curtissovy továrny v Garden City, Charles Kirkham, postavil v roce 1918 nový motor K-12 (později rozvinutý do motoru D-12 a Conqueroru), který měl stejný výkon jako "standardní americký motor" Liberty, ale byl lehčí a menší. Pro tento motor navrhl dvoumístný stíhací trojplošník, o který projevilo zájem námořnictvo a objednalo si 30. března 1918 stavbu dvou kusů, s přidělenými čísly A3325 a A3326. Ačkoli je námořnictvo převzalo pod označením 18T, byly známy také pod označením Curtiss-Kirkham a jejich firemní označení znělo Experimental 502. Navíc dostaly oficiální jméno, Wasp, a lidé z okolí letiště v Garden City "vose" kvůli charakteristickému zvuku říkali Whistling Benny, Pískající Benny. První vzlet proběhl 5. července 1918 a 10. si další čtyři stroje objednala armáda, která si v srpnu půjčila i jeden z prototypů námořnictva.
Důvod zájmu byl jasný - velmi aerodynamicky tvarovaný letoun dosahoval na svou dobu skvělých výkonů, což brzy dokázal řadou rekordů. Trup byl pokrytý tvarovanou překližkou, podobně jako u Curtissových létacích člunů. Kvůli zachování aerodynamiky byly chladiče umístěny na bocích trupu. Kirkham zvolil trojplošné uspořádání kvůli obratnosti a zároveň kvůli tomu, že nebylo nutné tak velké rozpětí. Výzbroj byla mohutná - kromě dvou pevných Marlinů a dvou Lewisů na oběžném kruhu Scarff ji tvořil také třeti Lewis, umístěný v otvoru v podlaze pilotního prostoru. Původně byla křídla rovná, ovšem po několika zkušebních letech byl kvůli "těžkému ocasu" nahrazena novými s pětistupňovým šípem. Při testech s plným vojenským nákladem 488 kg v srpnu 1915 dosáhl 18T rychlosti 262,3 km/h, což z něj dělalo nejrychlejší letoun světa.
Uzavření příměří, jako u mnoha jiných typů, znamenalo konec zájmu o další stroje ze strany námořnictva i armády. Důvodem byl i motor, který byl stále spíš pokusný. A3325 proto zůstal v Garden City pro další testy, během kterých dostal dvoupříhradová křídla o větším rozpětí. Kvůli tomu dostal nové označení, 18T-2, zatímco druhý stroj byl zpětně přejmenován na 18T-1. 18 září 1919 Curtissův testovací pilot Roland Rholfs dosáhl na T-2 nového světového rekordu výškou 10640 m a po přestavbě na plovákový dosáhl výškového rekordu i v této kategorii.
Kvůli rychlosti si ale námořnictvo oba své stroje nechalo jako závodní a nasadilo je v závodu o Pulitzerovu cenu 1920, kde ale oba odpadly kvůli problémům s motory, a po výměně podvozku za plovák v roce 1922 v závodě o Curtissův námořní pohár. Zelený A3325 s číslem 5 opět skončil předčasně kvůli motoru, žlutý A3326 s číslem 4 byl ve vedení, když mu došlo palivo a závod také nedokončil. Znova na kolech se o rok později měly účastnit Liberty Engine Builder's Trophy Race. A3325
havaroval ještě během zkušebního letu, A3326 sice do závodu nastoupil jako číslo 3, praskla mu ale hřídel a při pokusu o přistání byl zničen. První ze strojů pro armádu, byl doručen do zkušebního střediska na McCook Field ke statickým testům v únoru 1919, o osudu druhého nemám zprávy. V roce 1919 Curtiss postavil také pátý, civilní 18T, který byl v podobě T-2 prodán do Bolívie. Tam se stal prvním letadlem, které vzlétlo z hlavního města La Paz - ve výšce 4115 m nad mořem. I tento stroj ale skončil 19. května 1921 havárií.
Po dokončení prvních dvou 18T pro námořnictvo nabídl Curtiss také skoro stejný design jako klasický dvouplošník s dvoupříhradovými křídly, označený Experimental 510 čili 18B a obdařený jménem Hornet. V této podobě byly dokončeny druhé dva stroje pro armádu. První dorazil v červnu 1919 pro statické testy, druhý byl zničen krátce po dodání při havárii.
URL : https://www.valka.cz/Curtiss-18T-Wasp-t89955#336291 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Třípohledový nákres a fotografie Curtissu 18T v původním uspořádání s rovnými křídly a čtyřlistou vrtulí.


Zdroj:
Woodhouse, Henry. Textbook of Applied Aeronautic Engineering, The Century Co., New York 1920.

Curtiss 18T Wasp -


Curtiss 18T Wasp -


URL : https://www.valka.cz/Curtiss-18T-Wasp-t89955#336818 Version : 0
http://www.airwar.ru/enc/fww1/curtiss18t.html
.
Curtiss 18T Wasp - Původní podoba, čtyřlistá vrtule a rovná křídla.

Původní podoba, čtyřlistá vrtule a rovná křídla.
Curtiss 18T Wasp - Dvoulistá vrtule, šípová křídla.

Dvoulistá vrtule, šípová křídla.
Curtiss 18T Wasp -


Curtiss 18T Wasp - Plovákový.

Plovákový.
URL : https://www.valka.cz/Curtiss-18T-Wasp-t89955#573032 Version : 0
Discussion post Fact post
Attachments


Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more