50. spojovací letecký pluk [1954-1974]

50th Courier Air Regiment
     
Název:
Name:
50. spojovací letecký pluk 50th Courier Air Regiment
Originální název:
Original Name:
50. spojovací letecký pluk
Datum vzniku:
Raised/Formed:
01.11.1954
Předchůdce:
Predecessor:
50. letecký kurýrní pluk 50th Air Courier Regiment
Datum zániku:
Disbanded:
01.09.1974
Nástupce:
Successor:
3. dopravní letecký pluk 3rd Transport Air Regiment
Nadřízené velitelství:
Higher Command:
01.11.1954-01.01.1957 Velitelství letectva
01.01.1957-01.10.1960 Velitelství letectva a protivzdušné obrany státu
01.10.1960-01.09.1961 7. armáda protivzdušné obrany státu a letectva
01.09.1961-01.05.1962 1. samostatný smíšený letecký sbor
01.05.1962-01.09.1974 Štáb 10. letecké armády
01.11.1954-01.01.1957 Air Force Command
01.01.1957-01.10.1960 Air Force and State Air Defense Command
01.10.1960-01.09.1961 7th State Air Defence and Air Force Army
01.09.1961-01.05.1962 1st Independent Composite Air Corps
01.05.1962-01.09.1974 Staff of the 10th Air Army
Dislokace:
Deployed:
01.11.1954-30.04.1963 Klecany, letiště /
01.05.1963-01.09.1974 Praha, letiště /
Velitel:
Commander:
01.11.1954-31.10.1956 Toman, Josef (Major)
01.11.1956-16.08.1966 Beneš, Eduard (Podplukovník)
17.08.1966-11.12.1969 Adam, Ivan (Podplukovník)
12.12.1969-01.09.1974 Mošna, Josef (Plukovník)
Podřízené jednotky:
Subordinated Units:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
Čestný název:
Honorary Name:
01.11.1954-01.09.1974
01.11.1954-01.09.1974
Vyznamenání:
Decorations:
Poznámka:
Note:
01.11.1954-01.05.1963 VÚ 8041 Klecany
01.05.1963-01.09.1974 VÚ 8041 Praha
-
Zdroje:
Sources:
Vojenský ústřední archiv Praha, skupina ČSLA, fond 00000 (50. spojovací letecký pluk),

50. spojovací letecký pluk [1954-1974] - 22. 2.1957 došlo 5 km jižně od M. Třebové k  havárii letounu L-60/K-60 RA-01. Npor. Ludvík Šusta musel z důvodu poruchy motoru nouzově přistát, při němž se letoun převrátil. Další pilot na palubě npor. Marie Brychtová utrpěla zranění zápěstí ruky. Velitel 1. letky a pasažér – technik letky por. Bohumil Zima vyvázli bez zranění

22. 2.1957 došlo 5 km jižně od M. Třebové k havárii letounu L-60/K-60 RA-01. Npor. Ludvík Šusta musel z důvodu poruchy motoru nouzově přistát, při němž se letoun převrátil. Další pilot na palubě npor. Marie Brychtová utrpěla zranění zápěstí ruky. Velitel 1. letky a pasažér – technik letky por. Bohumil Zima vyvázli bez zranění
50. spojovací letecký pluk [1954-1974] - 13. 3. 1958 došlo k letecké nehodě s úmrtím osádky.
    Letovod 50. spojovacího leteckého pluku 
npor. Jan Smolan prováděl s letounem L-60 / K-60  
(v. č. 15 0204) zálet počasí nedaleko od Poděbrad zachytil o dráty VN, narazil do země a zahynul

13. 3. 1958 došlo k letecké nehodě s úmrtím osádky.
Letovod 50. spojovacího leteckého pluku
npor. Jan Smolan prováděl s letounem L-60 / K-60
(v. č. 15 0204) zálet počasí nedaleko od Poděbrad zachytil o dráty VN, narazil do země a zahynul

50. spojovací letecký pluk [1954-1974] - 12. 8. 1958 došlo k letecké nehodě s úmrtím osádky. Pilot 1. letky 50. spojovacího leteckého pluku npor. Jaromír Šebesta prováděl s letounem L-60 / K-60 (v. č. 150814) součinnostní let pro cvičící výsadkáře. Na palubě letounu byli ještě 2 vojáci základní služby čet. Jiří Tichý a des. Michal Puškár od výsadkářů s radiostanicí.Osádka v kabině letounu nedopatřením otevřela signální dýmovnici. Došlo k silnému zakouření uzavřeného prostoru kabiny. Vlivem této skutečnosti spadl letoun do nezvyklé polohy v malé výšce, kterou už pilot nebyl schopen vybrat a letoun narazil do země a všichni zahynuli.

12. 8. 1958 došlo k letecké nehodě s úmrtím osádky. Pilot 1. letky 50. spojovacího leteckého pluku npor. Jaromír Šebesta prováděl s letounem L-60 / K-60 (v. č. 150814) součinnostní let pro cvičící výsadkáře. Na palubě letounu byli ještě 2 vojáci základní služby čet. Jiří Tichý a des. Michal Puškár od výsadkářů s radiostanicí.Osádka v kabině letounu nedopatřením otevřela signální dýmovnici. Došlo k silnému zakouření uzavřeného prostoru kabiny. Vlivem této skutečnosti spadl letoun do nezvyklé polohy v malé výšce, kterou už pilot nebyl schopen vybrat a letoun narazil do země a všichni zahynuli.
50. spojovací letecký pluk [1954-1974] - V první polovině roku 1956 prodělával druhý prototyp vrtulníku HC-2 s označením RA-05 krátkodobé vojskové zkoušky u velitelského roje 50. spojovacího leteckého pluku. Na vrtulník se přeškolili první tři vojenští piloti: por. Josef Skorka, por. Josef Vošáhlík a por. Albín Žwak. 
Z auta podává velitel pluku mjr. Josef Toman podává pilotovi dokument

V první polovině roku 1956 prodělával druhý prototyp vrtulníku HC-2 s označením RA-05 krátkodobé vojskové zkoušky u velitelského roje 50. spojovacího leteckého pluku. Na vrtulník se přeškolili první tři vojenští piloti: por. Josef Skorka, por. Josef Vošáhlík a por. Albín Žwak.
Z auta podává velitel pluku mjr. Josef Toman podává pilotovi dokument

URL : https://www.valka.cz/50-spojovaci-letecky-pluk-1954-1974-t91370#341616 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Zabezpečovací letištní jednotky:


a) letištní zabezpečení:
8. letištní prapor (01.11.1954 - 31.08.1974)


Radiové a navigační zabezpečení:
30. radiotechnická četa letecké zabezpečovací služby III. třídy (01.11.1954 - 31.10.1955)
17. radiotechnická četa letecké zabezpečovací služby I. třídy (01.11.1955- 30.09.1957)
17. četa pozemního zabezpečení navigace (01.10.1957 - 30.09.1958)
17. rota pozemního zabezpečení navigace (01.10.1958 - 30.09.1961)
16. prapor pozemního zabezpečení navigace (01.10.1961 - 31.08.1963)
16. prapor radiotechnického zabezpečení (01.09.1963 - 31.08.1974)


Zdroj: www.vojenstvi.cz
Vlastní archiv
URL : https://www.valka.cz/50-spojovaci-letecky-pluk-1954-1974-t91370#341619 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

V r. 1954, po přejmenování 50. "kurýrního" pluku na 50. spojovací letecký pluk sestavu pluku tvořily:

- Velitelský roj
a 3 letky:
1. letka s letouny K-75 (Aero Ae-45),
Jednotlivé letouny K-75 na: /category/view/502373/


2. letka s letouny K-65 (Fieseler Fi 156 "Storch")
Jednotlivé letouny K-65 na: /category/view/502279/


3. letka s letouny K-65 a C-6 / C-106 (Bücker Bü 181).



V roce 1955 útvar tvořily:
- velitelský roj
- 2 spojovací letky s letouny K-75,
- 1 spojovací letka s letouny K-65



Označení příslušnosti letounů k jednotce (01.11.1954-30.06.1957):
Velitelský roj: RA–01; -02; -03; -04, dle potřeby až po -09
1. letka: HO-10 až 29
2. letka: GE-30 až 49
3. letka: EK-50 až 69



(Foto L-60 3. letky EK-58)


V r. 1956 zkoušen vrtulník HC-2 RA-05
Při organizačních změnách, realizovaných k 01.10.1957 byla zrušena spojovací letka vybavená letouny K-65 a velitelský roj.

Nově vznikla vrtulníková letka (8 ks) Mi-4 obdržela v r. 1958 od 1. dvlp.


V roce 1959/60 proběhla reorganizace:
- 2 vrtulníkové letky,
- 1 smíšené letka
- 1 spojovací letka


Klecanský 50. spojlp se stal hlavním uživatelem letounů L-60 a také se zde přeškolovala na tento typ řada pilotů letounů
L-60 od velitelství leteckých pluků.
Jednotlivé letouny L-60 na: /category/view/505215/


Do výzbroje zařazeno 12 vrtulníků Mi-1


Na počátku 60. let byly z výzbroje útvaru rovněž staženy letouny K-75 a pluk od roku 1962 tvořily:


- 2 letky středních vrtulníků Mi-4
(Jednotlivé vrtulníky Mi-4 na: /category/view/502235/)
a
- 1 letka malých vrtulníků Mi-1.
(Jednotlivé vrtulníky Mi-1 na: /category/view/502233/)

V roce 1963 byla u pluku vytvořena
2. letka malých vrtulníků.


V dubnu až květnu 1963 došlo k přemístění 50. spojlp do Kbel.

V září 1969, po zrušení 7. leteckého oddílu (k 01.09.1969) prodělal útvar další reorganizaci (převzal mj. úkoly přepravy funkcionářů MNO a velitelství letectva a PVOS.
Sestavu pluku nově tvořily:
1. smíšená dopravní letka,
2. dopravní letka,
3. vrtulníková letka Mi-4.
4. vrtulníková letka Mi-1


Několik poznámek k používané letecké technice:


01.08.1958 od 1.dvlp:
HC-2 1 ks
Mi-4 8 ks
(velitel letky: mjr. Jindra František)


- 1959 dodávka z Polska :
Mi-1 12ks (0006,..


Stav k 01.10.1966:
- 1.lt Mi - 4 (12 ks)
- 2. a 3. lt Mi - 1 (30 ks)


Stav k 01.02.1969 :
Mi - 4 7 (ks)
Mi - 1 20 (ks)


Po reorganizaci v září 1969:
(po zrušení 7. LO)


1. smíšená dopravní letka:
- 1 roj An-24 B (4 ks)
Jednotlivé letouny na: /category/view/502353/


- 1 roj L-200 (4 ks) L-200A tr. č. 0102, 0619, 0802; L-200D tr. č. 1125.
Jednotlivé letouny na: /category/view/502344/


- 1 roj Mi - 8 (3 ks)
Jednotlivé vrtulníky Mi-8 na: /category/view/502236/


2. dopravní letka:
- 3 roje Il-14 (9 ks)
Jednotlivé letouny na: /category/view/502392/


3. letka (středních vrtulníků) :
- 6 rojů Mi-4 (16 ks)


4. letka (malých vrtulníků) :
- 5 rojů Mi-1 (16 ks)


Ve 12.1971: dodán 1ks Tu-134A tr. č. 1407


Zdroj: www.vojenstvi.cz
Vlastní archiv
URL : https://www.valka.cz/50-spojovaci-letecky-pluk-1954-1974-t91370#341624 Version : 0
Discussion post Fact post
Attachments

Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more