Supermarine Seafire Mk.IIC

Supermarine Seafire F Mk.IIC
     
Název:
Name:
Supermarine Seafire F Mk.IIC Supermarine Seafire F Mk.IIC
Originální název:
Original Name:
Supermarine Seafire F Mk.IIC
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1942-DD.MM.194R Vickers Armstrongs Ltd. Supermarine Division, Eastleigh
DD.01.1943-DD.MM.194R Westland Aircraft Ltd., Yeovil
Období výroby:
Production Period:
DD.05.1942-DD.MM.194R série
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
372 (All subversions Mk.IIC):
110 Yeovil
262 Eastleigh
První vzlet:
Maiden Flight:
10.02.1942 (prototyp AD371)
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CATOBAR - vzlet pomocí katapultu, přistání s pomocí brzdících lan CATOBAR - catapult take-off but arested recovery
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2404 kg 5300 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
3176 kg 7002 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
3465 kg 7639 lb
Rozpětí:
Wingspan:
11,227 m 36ft 10in
Délka:
Length:
9,119 m 29ft 11in
Výška:
Height:
3,480 m 11ft 5in
Plocha křídla:
Wing Area:
22,48 m2 242 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
141,28 kg/m2 28.94 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Rolls-Royce Merlin 45, kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 884 kW (1 201 k) a bojovém výkonu 1 130 kW (1 536 k) ve výšce 3 353 m,
nebo později
Rolls-Royce Merlin 46, kapalinou chlazený dvanáctiválec, nominální výkon 1 055 kW ve výšce 4 267 m.
Vrtule trojlistá de Havilland Type 5/39 s konstantní rychlostí otáček o průměru 3 290 mm.
Rolls-Royce Merlin 45, twelve-cylinder liquid-cooled Vee engine, single-stage two-speed supercharger, rated at 1,185 hp at 3,000 rpm for take-off and 1,515 hp at 3,000 rpm at 11,000 ft for combat power,
or later
Rolls-Royce Merlin 46, twelve-cylinder liquid-cooled Vee engine, rated 1,415 hp at 14,000 ft,
driving a three-blade de Havilland Type 5/39 constant-speed propeller of 10ft 9in diameter.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
386,5 l + 136 l nebo 204,5 l v přídavné nádrži. 85 UK gallons and 30 or 45 UK gallons in one drop tank under fuselage.
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
535.9 km/h v 3734 m 333 mph in 12250 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
354.1 km/h v 4572 m 220 mph in 15000 ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
20,67 m/s 4068.9 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m ? min to ? ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
9754 m 32000 ft
Dolet:
Range:
619.6 km 385 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
1247.2 km 775 mi
Výzbroj:
Armament:
2x pevný kanón Hispano Mk.II ráže 20 mm, 120 nábojů na hlaveň a
4x pevný kulomet Browning Mk.II ráže 7,7 mm se zásobou 350 nábojů na hlaveň.
Pumový náklad: 1x 227 kg puma pod trupem.
Two fixed forward-firing 0.79 inch Hispano Mk.II cannons, in the wings, 120 rpg and
four fixed forward-firing 0.303 inch Browning Mk.II in the wings, 350 rpg
Bomb load: One 500 lb bomb on fuselage centreline.
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
Supermarine Type 357
- Do služby vstoupily v červnu 1942 u 807. perutě FAA.
- Sefiry Mk.IIC byly námořnictvem přijaty již jako skutečné palubní stíhačky. Konstrukčně vycházely z Spitfiru Mk.VC, pod trupem nesly přistávací hák typu „A“, trup byl zpevněný, podvozek doznal jistých úprav nohy podvozku byly zpevněny a mírně prodlouženy, letoun byl vybaven úchyty pro katapultovaný vzlet a křídlo bylo univerzální typu "C" a nedalo se složit. Hmotnost letounu vzrostla natolik, že znatelně poklesly výkony.
Tato verze byla poháněna motory Merlin 45 a výškovějším Merlinem 46. Během oprav a revizí byly později nahrazeny Merliny 50 a 55 se čtyřlistou vrtulí.
Supermarine Type 357

In June 1942 the improved Seafire Mk. IIC, based on the Spitfire Mk. VC, appeared. This incorporated catapult spools, a stronger landing gear, and a Merlin 45 or 46 engine.
Mk IIs without folding wings
Zdroje:
Sources:
Cyril R. Russell, Spitfire Odyssey, My Life At Supermarines 1936-1957, Kingfisher Railway Productions, UK rok 1985, ISBN: 0 946184 186
Peter Caygill, Spitfire Mk.I-V, Bojové legendy, Nakladatelství Jan Vašut s. r. o., rok 2004, ISBN 80-7236-320-4
Len Bachelor, Profile Publications, Profile No. 221., Supermarine Seafire (Merlins), Windsdor 1971, Book number: 032668
www.fleetairarmarchive.net
http://www.airwar.ru/enc/fww2/sfire.html
www.historyofwar.org
http://www.chuckhawks.com/spitfire.htm
archiv autora

Supermarine Seafire Mk.IIC -


URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Seafire-Mk-IIC-t15612#387650 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Supermarine Seafire Mk.IIC
Supermarine Seafire Mk.IIC -


URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Seafire-Mk-IIC-t15612#58165 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Supermarine Seafire Mk II


http://ww2photo.mimerswell.com/air/airfr.htm

Supermarine Seafire Mk.IIC -


URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Seafire-Mk-IIC-t15612#25413 Version : 0
Discussion post Fact post
Attachments


Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more