This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.
Momentálně jedna z nejlepších PL raket pro blízký manévrový boj.
První verze zavedena v SSSR do výzbroje strojů Mig-29 a Su-27 v roce 1985 a později i u dalších jako Su-39 (modernizovaná Su-25), Jak-141 a také modernizovaného Migu-21-93.
PL raketu je možno použít společně s přilbovým zaměřovačem, což podstatně zvyšuje možnost zachycení letounu protivníka během manévrového boje.
V roce 1994 zavedena modernizovaná verze R-73M, později přeznačená na R-74ME. Podstatným vylepšením bylo zvětšení zorného úhlu IČ hlavice až na 60 stupňů z předchozích 45.
Technicko-taktická data
Délka: 290 cm
Průměr: 17 cm
Rozpětí: 51 cm
Hmotnost: 105 kg
Hmotnost bojové hlavice: 7,4 kg
Navedení: Pasivní IR
Rychlost: M 2,5
Max. možnost manévrování: Po odpalu neomezena, při odpálení nesmí letoun/nosic překročit +12 g.
Rozsah použití: 20 - 20 000 m
Dosah: Max. při odpalu v přední polosféře (čelně) až 40 km, min. při
útoku zezadu je 300 m.
V čs. letectvu zavedena spolu s letouny Mig-29. Při standardním plném podvěšení se počítalo s dvojicí R-73 v kombinaci s hlavní výzbrojí dvojice PLŘS dalekého dosahu R-27 a dvojicí starších R-60.
This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.
Průběh dodávek | Verze | Země příjemce | Rozsah dodávek | Poznámka |
---|---|---|---|---|
1992 - 2004 | R-73E | Čína | 3 300 | |
1993 | R-73E | Maďarsko | 168 | |
1995 - 2004 | R-73E | Vietnam | do 200 | |
1995 - 2007 | R-73E | Indie | 4 080 | |
1995 - 2007 | R-73E | Malajsie | 366 | |
1998 - 1999 | R-73E | Peru | ? (menší množství) | |
1999 - 2000 | R-73E | Bangladéš | 96 | |
1999 - 2009 | R-73E | Alžírsko | do 800 | |
2001 - 2002 | R-73E | Myanmar | 60 | |
2002 - 2005 | R-73E | Jemen | 176 | |
2003 - 2004 | R-73E | Súdán | ? (menší množství) | |
2006 - 2008 | R-73E | Venezuela | 150 | |
2007 | R-73E | Uzbekistán | 15 |
Zdroje
1) Tactical Missiles Corporation Missile Exportation Since 1992, Moscow Defense Brief, 4/2008
This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.
U PLŘS se uvádí přetížení dva druhy. První druh je kdy je raketa navěšena na nosiči který v momentě odpalu této střely nesmí přesáhnout přetížení stanovené výrobcem a to je u R 73 stanoveno na + 12G. Nad toto přetížení je odpal rakety blokován.
Druhý druh je tzv. letové přetížení kdy raketa již letí sama za cílem v případě R-73 NENÍ toto přetížení výrobcem omezeno ! Maximální dosah R-73 při zteči z PPS je 40km.
Při standartním podvěšení Migů 29 našeho letecva se sice používala kombinace 2x R 27, 2x R73, 2xR-60 ale v podstatě to byla hloupost protože palubní střeleckonavigační komplet S-31 bral příznaky podvěšení střel pouze ze dvou závěsníků a to z pozic 1a3. Normální kombinace měla být 2xR-27, a 4x R-73, nebo 4x R-60.
This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.
Díky za upřesňující info. Údaje výše jsem opravil.
Velice zajímavý je ten údaj o Migu-29. To co uvádíš o podvěšování PLŘS, jsem ještě nikde neviděl. Mám ověřeno, že v SSSR se během ostrých střeleb v roce 1990 používaly najednou právě všechny 3 PLŘS. Je pravdou, že s R-73 se však tehdy vůbec nestřílelo. Údajně proto, že R-60MK měly 100 % úspěšnost.
This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.
This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Předtím jsem to viděl zdůvodněné právě tím, že R-60MK byly při každém odpálení úspěšné. Nicméně létalo se tedy s R-27, R-73, R-60 nebo pouze s R-27, R-60? To jsem z tvé odpovědi nevydedukoval. Byly R-73 zcela vynechány i z podvěšení?
This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.
This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.
This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.
Quote :
Tohle by podle mých materiálů měla být cvičná aerodynamická verze R-73.
Moje materiály potvrdzujú Tvoje, čisto biela je aerodynamický demonštrátor, prevedenie s 3-mi pruhmi čiernej farby je skôr technologický demonštrátor slúžiaci pre výcvik pozemnej obsluhy a pilotov. Táto verzia je viac rozšírená, používa sa bežne pri predvádzacích letoch, simuluje aerodynamickú a hmotnostnú záťaž pri manévrovom boji.
This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.