Klimov M-103A

Климов М-103A
     
Název:
Name:
Klimov M-103A Klimov M-103A
Originální název:
Original Name:
Климов М-103A
Kategorie:
Category:
vidlicový motor vee engine
Výrobce:
Producer:
Vývoj: OKB-117
Státní letecký průmysl SSSR, závod č. 26 Rybiňsk (Jaroslavská oblast).
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1938-DD.MM.1942
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
11 681 (všechny verze motoru M-103)
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.10.1938
Použití:
Use:
Bolchovitinov S
Berijev MBR-7
Jakovlev Jak-2
Jak-12
Jak-22
Polikarpov I-17 (CKB-19)
CKB-44
Polikarpov VIT
Tupolev SB
Stal-7
Stal-11
Technické údaje:
Technical Data:
 
Počet válců:
Number of Cylinders:
12
Hmotnost:
Weight:
495 kg 1091 lb
Celková délka:
Overall Length:
1971 mm 6ft 6in
Celková šířka / Průměr:
Overall Width / Diameter:
764 mm 2ft 6,08in
Celková výška:
Overall Height:
942 mm 3ft 1,08in
Vrtání:
Bore:
148 mm 5,826in
Zdvih:
Stroke:
170 mm 6,693in
Zdvihový objem:
Swept Volume: (l/cu in)
35,101 l 2141.99 cu in
Palivo:
Fuel:
minimální nárok 90 oktanů, 95 - 100 oktanový benzín. 90 (minimum grade), 95 or 100 octane rating gasoline
Příprava palivové směsi:
Carburation or Injection:
6x karburátor K-100A (licenční výroba automatických karburátorů Solex-Hispano 56S2) Six K-100A Carburettors (License copy of Solex-Hispano 56S2 self-adjusted carburettor)
Kompresní poměr:
Compression Ratio:
6,6 : 1 6,6 : 1
Plnění válců:
Mixture Charging:
Přeplňovaný jednostupňovým kompresorem, převodový poměr 11 : 1. Max. přetlak 1,467 barů (1,447 atm) Gear-driven single-speed centrifugal type compressor. Gear ratio: 11.0:1. Maximum boost for take-off: 21,27 psi
Chlazení:
Cooling:
kapalinové Liquid-cooled
Výkony:
Performance:
 
Výkon:
Power:
745 kW při 2450 ot/min 999.1 bhp at 2450 rpm
Poznámka:
Note:
Rozvod: OHV (1 sací ventil a 1 výfukový - chlazený sodíkem, pro každou hlavu válců).

Výkony:
vzletový - 735,5 kW (1 000 k) při 2 450 ot/min při plnicím tlaku 1,467 barů (1,447 atm)
bojový - 706 kW v h= 4 000 m při 2 400 ot/min plnicí tlak 919,603 mm Hg (1,21 atm)
bojový - 367,75 kW (500 k)v h= 9 400 m při 2 450 ot/min plnicí tlak 910 mm Hg (1,2 atm)

Motor byl vybaven reduktorem otáček o převodovém poměru 1 : 1,5
The M-103 was a further development of the Klimov M-100 engine that was itself a licensed copy of the French Hispano-Suiza 12Ybrs

Valvetrain: One intake and one sodium-filled exhaust valve per cylinder actuated via a single overhead camshaft per bank.

Power output:
986 hp at 2,450 RPM for take-off, boost rated at 21,27 psi
947 hp at 2,400 RPM at 13,123 ft, boost rated at 17,782 psi
493 hp at 2,450 rpm at 30,839 ft.

Reduction gear: 2:3
Zdroje:
Sources:
http://www.airwar.ru/enc/engines/m103.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Klimov_M-103
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Klimov-M-103A-t143355#462955 Version : 0
Discussion post Fact post
Attachments

Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more