Daimler-Benz DB 601 N

     
Název:
Name:
Daimler-Benz DB 601 N Daimler-Benz DB 601 N
Originální název:
Original Name:
Daimler-Benz DB 601 N
Kategorie:
Category:
invertní vidlicový motor inverted vee engine
Výrobce:
Producer:
Daimler-Benz Aktiengesellschaft (AG), Stuttgart /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1940-DD.MM.1942
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
?
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.RRRR
Použití:
Use:
Messerschmitt Bf 109 E-4/N
Bf 109 E-7/N
Bf 109 F-2
Bf 109 T-2
Bf 110 C-6
He 111 P-6
Technické údaje:
Technical Data:
 
Počet válců:
Number of Cylinders:
12
Hmotnost:
Weight:
610 kg 1345 lb
Celková délka:
Overall Length:
1722 mm 5ft 7,79in
Celková šířka / Průměr:
Overall Width / Diameter:
739 mm 2ft 5,09in
Celková výška:
Overall Height:
1027 mm 3ft 4,43in
Vrtání:
Bore:
150 mm 5,91in
Zdvih:
Stroke:
160 mm 6,3in
Zdvihový objem:
Swept Volume: (l/cu in)
33,93 l 2070.54 cu in
Palivo:
Fuel:
letecký benzín C3 s oktanovým číslem 100 (96) - (C3-Treibstoff mit 100 Oktan) Gasoline C3 with octane number 100 (C3-Treibstoff mit 100 Oktan)
Příprava palivové směsi:
Carburation or Injection:
přímý vstřik - vysokotlaké vstřikování fy Bosch Bosch direct fuel injection
Kompresní poměr:
Compression Ratio:
8,0:1 levá řada; 8,2:1 pravá řada 8.0:1 left cylinder bank, 8.2:1 right cylinder bank
Plnění válců:
Mixture Charging:
Přeplňování jednostupňovým odstředivým kompresorem měnitelnými otáčkami v závislosti na výšce. Supercharger: Single-stage variable-speed centrifugal type supercharger driven through a barometrically controlled clutch.
Chlazení:
Cooling:
přetlakové chlazení kapalinou Glysantin Liquid-cooled, pressurized
Výkony:
Performance:
 
Výkon:
Power:
864 kW při 2600 ot/min 1159 bhp at 2600 rpm
Poznámka:
Note:
Výkony:
864 kW (1 175 k) při 2 600 ot/min při vzletu + Notleistung (vstřik paliva do stlačeného vzduchu za kompresor).
772 kW (1 050 k) při 2 400 ot/min v h= 4 800 m – trvalý výkon
883 kW (1 200 k) při 2 600 ot/min v h= 2 100 m – bojový výkon po dobu 5 min a
864 kW (1 175 k) při 2 600 ot/min v h= 4 900 m – bojový výkon po dobu 5 min.


Ventilový rozvod: Dva sací ventily a dva sodíkem chlazené výfukové ventily na jeden válec, rozvod OHC.
Power output at take-off:
1,159 hp at 2,600 rpm + Notleistung
Combat power:
1,159 hp at 16,076 ft at 2,600 rpm,
1,184 hp at 6,890 ft at 2,600 rpm
Max. continuous power:
1,036 hp at 2,300 rpm at 15,748 ft.


Valvetrain: Two intake and two sodium-cooled exhaust valves per cylinder actuated via a single overhead camshaft per cylinder block.
Zdroje:
Sources:
www.luftarchiv.de
http://www.aviation-history.com/engines/db605.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Daimler-Benz_DB_601
aviationshoppe.com
frhewww.physik.uni-freiburg.de
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Daimler-Benz-DB-601-N-t69304#243914 Version : 0
Discussion post Fact post
Attachments

Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more