Main Menu
User Menu

Military history website

50-90 Sharps

50 - 90 Sharps

American hunting černoprachý charge placed on the market in 1875, it was used mainly for hunting bison. Shot 30,65 g has a muzzle velocity of 410 m/sec. a recorded charge was made by a company Brass Extrusion Laboratory Ltd., Bensonville, Illinois, USA. To the right is the bullet 7,92 x 57, photo by author.

Source: J. Hýkel, In. Malimánek "Bullets in small arms" Our troops, Prague 1998. Andersen, In. Andresen, T. Stromstad "Cartridge Cases" load your own, Norway, 1995..
URL : https://www.valka.cz/50-90-Sharps-t126233#428232Version : 0
I think the charge was introduced about 3 years earlier, in 1872, in 1874, was this charge made the famous shot in the battle of Adobe Walls (top scorer was Dixon) when this charge shot one of the indians at a distance of over one kilometer (it says up to 7/8 miles which would be 1400m). Due to the fact that the event is documented and documented in historical sources and became in June 1874, he couldn't charge to produce after a year later. Link to the event with her description is in the resources

source: https://www.chuckhawks.com/buffalo_cartridges.htm
borepatch.blogspot.com
https://www.chuckhawks.com/buffalo_cartridges.htm.
URL : https://www.valka.cz/50-90-Sharps-t126233#428246Version : 0
Diskuse

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Možný to je, ale Malimánek, Andersen i Municion.org shodně uvádějí 1875.
Nikdo neví všechno.
URL : https://www.valka.cz/50-90-Sharps-t126233#428248Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

to určitě neví Smile proto na to upozorňuji, americké zdroj se vzácně shodují na roce 1872 (zřejmě i publikace Accurate Smokeless Powders Loading Guide a Cartridges of the World na které jsou odvolání, ty ale nemám takže jsem je neuváděl) Obecně v US nábojích asi nejsou evropské zdroje nejpřesnější a někdy se mohou plést. Ale 3 roky je myslím v toleranci Smile Osobně bych si toho nevšiml nebýt onoho slavného výstřelu Billa Dixona, o kterém jsem věděl a který byl jednoznačně před tím datem 1875, proto jsem začal hledat a našel datum o ty roky dřív. Ale tři roky nic není, proti "spolehlivé" české Wikipedii kde je náboj datován k roku 1895, kdy už asi bizoni moc nebyli Smile protože v roce 1889 jich zbylo ani ne 550 (na ty nebylo potřeba dělat náboj Smile ), zajímavé je že anglická verze je správně tedy 1872, ale ta uvádí U.S. zdroje.
URL : https://www.valka.cz/50-90-Sharps-t126233#428249Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

No tak tedy já nevím:
Náboj 50-90 byl představen v katalogu Sharps r. 1875.....
F.C.Barnes "Cartridges of the World" 4. vydání DBI Books, Inc. Northfield, Illinois. 1980 ?? Je v tom zdá se poněkud zmatek. Mohli ten náboj zkoušet v r.1874, ale že by ho "tajili" 3 roky to se mi nezdá.
URL : https://www.valka.cz/50-90-Sharps-t126233#428259Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Otázkou je jak často byl vydáván katalog, to že by ho zkoušeli nějací buvolobijci kdesi v zadku světa je málo pravděpodobné a případ je doložený, náboj (a zbraň) nebyly asi nijak zvláštní (pokud by Dixon měl nějakou extra flintu s kterou skolil indiána na víc jak kilák určitě by se to objevilo, to ale v žádném popisu není, jen Sharps 50-90) Osobně bych se spíš přikláněl k tomu že náboj je opravdu z roku 1872 a to že byl v katalogu až o 3 roky později mohlo mít řadu důvodů, počínaje třeba tím že se katalog tiskl s nějakým rozestupem až třeba po to že celkem speciální náboj se do katalogu nemusel dostat. On ten náboj byl speciálně pro pušku na bizony a mimo lov bizonů se prakticky nepoužíval (do Evropy neprorazil, takže v Africe se nepoužíval a na jinou zvěř v Americe byl zbytečně silný a puška zřejmě těžká). Šlo tedy o speciál pro konkrétní zbraň, takže i když nebyl v katalogu (pokud vycházel třeba ročně) nebyl to problém, majitel zbraně o něm věděl a objednal si ho, pro ostatní byl celkem k ničemu. Nejsem si úplně jist (tak na 99% Smile ), ale kromě pušky Sharps se nikde jinde nepoužíval. Osobně bych věřil spíš staršímu datu (1872)
Zajímavé je že modely u firmy Sharps zřejmě nebyly označovány zcela logicky "The original Sharps Model 1874 was manufactured from 1871 to 1881 in calibers .40-90, .44-77, .45-110, .50-70, and .50-90." tedy model 1874 byl vyráběn od roku 1871, není samozřejmě jasné v jakých rážích ve kterém roce. Dixonova zbraň je označována jako Sharps 1874 v ráži 50-90. Mohla tedy být vyrobena mezi lety 1871 - 74 (počátek výroby až onen slavný výtřel). Vím že se dělaly pokusy zda je to vůbec možné a vycházelo že úhel zbraně musel být kolem 30°, miřidla ale jsou co se hledí týká neobvykle (na dnešní dobu) dlouhá a zřejmě podobný úhel umožňují, jistě tam byla i notná dávka štěstí (pro Dixona, ne pro indiána), ale náboj má dostřel až 3600y tedy přes 3 km. Právě to mne vede k tomu že náboj asi byl vyráběn dřívě, jak američané uvádí. To že byl náboj představen běžné veřejnosti právě po onom slavném výstřelu (v dané době to bala atrakce jako zajetí Saddáma) může mít prostě důvod že se o zbraň s možností střelby na velké dálky začali zajímat i běžní střelci a nikoli jen lovci bizonů. Ale doložit se dá asi jen něco a bez výše zmíněných publikací to myslím nerozhodneme.
URL : https://www.valka.cz/50-90-Sharps-t126233#428260Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

OK nebudem to dál pitvat, jednoznačné není nic a mám ten dojem, že opravdu zajímavé je to pro značně omezený okruh lidí.
URL : https://www.valka.cz/50-90-Sharps-t126233#428262Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

No tipnul bych tak dva Smile Zkusím se kouknout po těch knížkách, ale nejsem si moc jistý že by se daly najít, je to dost exotika u nás v ČR, ale kdoví. Tam by to snad bylo jasnější. Jinak to taky považuju za marginalitu, ony ty tři roky moc neznamenají.
URL : https://www.valka.cz/50-90-Sharps-t126233#428263Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Ne, pánové, jsme tři...Dobrá práce, oba dva....
URL : https://www.valka.cz/50-90-Sharps-t126233#428264Version : 0
MOD

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

To teprve budeš koukat Smile knihu Cartridges of the World 8th Edition, Book by Frank C. Barnes, DBI Books, 1997, ISBN 0-87349-178-5 jsem sehnal, na straně 140 je o náboji víc. Udělal jsem sken obrazovky (sehnal jsem její elektronickou kopii) a tady je. V katalogu to bylo v roce 1872, spolu s nábojem 50-70. Takže zřejmě je to opravdu z toho staršího roku. Náboj měl i další názvy (50-100 a 50-110) podle celkové délky (nábojnice byla stejná, lišila se údajně délka střely (a její váha) ). výroba skončila (kromě speciálních objednávek) koncem osmdesátých let, díky tomu že už nebylo co střílet.
URL : https://www.valka.cz/50-90-Sharps-t126233#428265Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Mě to náhodou zajímá taky Very Happy


Quote - bitaxe :

Náboj měl i další názvy (50-100 a 50-110) podle celkové délky (nábojnice byla stejná, lišila se údajně délka střely (a její váha)




Já jsem vždycky myslel, že to druhé dvoj- nebo trojčíslí je navážka černého prachu v grainech? Ale to vůbec nekoresponduje s tou bitaxovou kopií. Jak to je?
URL : https://www.valka.cz/50-90-Sharps-t126233#428281Version : 0
MOD

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

No podle amíků by mělo jít o CELKOVOU délku náboje. Přiznám se že mne to překvapilo, obvykle je to buď délka nábojnice (to asi spíš u evropských nábojů) nebo je to váha prachu v grainech jak píše Rad. Tady ale ve všech zdrojích to berou že jde o jeden náboj a rozdíl je ve střele. Po pravdě mi není jasné v jaké jednotce to měří, protože na palcové míry to podle mne nevychází a hlavně mi přijde hodně divné, že by jen střeladokázala tolik změnit délku náboje. Je i možné, že to v přepisech je špatně a jde o váhu střely a nikoli o její délku, to by pak asi dávalo větší smysl. Vzhledem ke tvaru náboje délka střely zřejmě nehrála moc roli. Ale tohle jak je to s tím značením opravdu nevím, ta délky mi taky přijde divná. Logičtější je změna váhy střely a prachu. Ale já z výše uvedeného důvodu (Dixonova střelba) řešil jen kdy náboj vznikl, ne jeho další označení. Puška Sharps by určitě snesla i výrazně větší namáhání dané větší navážkou.
Jen na okraj, ještě zajímavější je "náboj" předchozí perkusní zadovky Sharps, tam je sice do "nábojnice" předem navážen prach a osazena střela, ale "nábojnice" nemá zápalku, ta je jak je u perkusních zbraní běžné nasazena na piston. Puška je tak jednou z nemnoha perkusních zadovek.
URL : https://www.valka.cz/50-90-Sharps-t126233#428295Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

I v Nejvýkonnějších zbraních světa (R. Adam) tvrdí, že to číslo označuje navážku prachu (někdy tyto ráže bývají označeny třemi čísly třeba 50-110-300 - první je ráže, druhá navážka černého prachu a třetí hmotnost střely v grainech) a mluví se o tom i v tom článku, na který bitaxe odkazuje.


Takže mě ještě napadlo, že v té kopii jde o moderní laborace s bezdýmným prachem. Šoupl jsem to do vyhledávače a je to tak. www.accuratepowder.com
Proto ta čísla nesouhlasí.
URL : https://www.valka.cz/50-90-Sharps-t126233#428304Version : 0
MOD

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

No vida, další věc je vysvětlena Smile
URL : https://www.valka.cz/50-90-Sharps-t126233#428307Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Nuže dobrá pánové, jelikož se Barnes o čtyři vydání později opravil, vzdávám "boj" o rok 1875. Jinak s označováním nábojů je to jak píše Rad. Z katalogu U.M.C. rok 1905 bylo možné objednat černopraché náboje 45-70 Gov´t se střelou 330 grs., 345 grs. nebo 405 grs. V laboraci s bezdýmným prachem se náboj dál označoval 45-70, ale těžko obsahoval 4,5 gramu bezdýmného prachu. Střely nábojů s bezdýmným prachem měly 432 a 500 grs., takže nebyl problém koupit náboje 45-70-330 Gov´t, 45-70-405 Gov´t atd. Angličani přechod na bezdýmný prach řešili používáním slovního označení a souběžně vyráběli dvě laborace. Pro moderní zbraně vyráběli na př. 577 Nitro Express (100 grs. bezd. prachu) a pro starší zbraně stejné ráže 577 Nitro for Black Powder Express (75 grs. bezd. prachu). Původní náboj 577 Black Powder Express měl navážku 167 grs. prachu
URL : https://www.valka.cz/50-90-Sharps-t126233#428574Version : 0