Sériové číslo / imatrikulace: Serial Number / Registration Code:
DD.MM.1968-03.01.1984 3236
Datum vyřazení z provozu: Date of Decommissioning:
03.01.1984 zničen při nehodě
03.01.1984 destroyed in crash
Poznámka: Note:
03.01.1984 zahynuli při letecké katatstrofě L-29R č. 3236 pplk.Ivo Pachol a kpt. Jaroslav Staněk. Piloti vyletěli na přímý průzkum počasí, ale tři kilometry jižně od Chlumce nad Cidlinou u obce Lučice v ostrém úhlu vletěli do země. Komise stanovila jako příčinu letecké katastrofy svévolnou změnu letového úkolu, při níž začali piloti provádět techniky vyšší pilotáže v nízké výšce. Do země narazily v okamžiku, kdy se snažili vybrat zvrat.
-
Zdroje: Sources:
Hurt, Z.; Kučera, P.; Chalas, O. Ilustrovaná historie letectví: De Havilland Tiger Moth, Avia/Letov C-2 (Arado Ar 96), Aero L-29 Delfin. Naše vojsko, Praha 1992. ISBN 80-206-0219-4. Kučera, P.; Vlach, J. Aero L-39R/RS Delfín. Plastic Kits Revue 11.
URL : https://www.valka.cz/L-29-3236-t56057#345414
Version : 0
Zvláštní a příležitostné označení: Special and Occasional Marking:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
Kamufláž a zbarvení: Camouflage and Color Scheme:
Kategorie: Category:
DD.MM.1968-03.01.1984 standardní vojenská
27.03.1968-31.03.1977 standard military
Barvy: Colors:
DD.MM.1968-03.01.1984 kov, stříbrná
27.03.1968-31.03.1977 metalic, silver
Poznámka: Note:
-
-
Zdroje: Sources:
Gordon, Yefim. Mikoyan-Gurevich MiG-15: The Soviet Union's Long-lived Korean War Fighter. Midland Publishing, Hinckley 2001. ISBN 1-85780-105-9. Якубович, Николай. Истребитель МиГ-15: гроза летающих крепостей. Яуза, Москва 2009. ISBN 978-5-699-34477-2. Беляков, Р.А.; Мармен, Ж. Самолеты МиГ 1939-1995. Авико Пресс, Москва 1996. ISBN: 5-86309-033-2. Vraný, Jiří; Krumbach, Jan. Ilustrovaná historie letectví: MiG-15/Lavočkin La-5 a La-7/Fokker D.VII. Naše vojsko, Praha 1985. Котлобовский, Александр. Миг-15, реактивный бестселлер, Aviacija и Время 2013/02. ruslet.webnode.cz
zadní strana obálky L+K 1/1984, foto V. Jukl
Period
-
Producer
-
Type
-
Camouflage
-
Country
-
Pilot
-
Production No.
-
Serial No. / Evidence No.
-
Tactical Marking / Imatriculation
-
Name
-
Unit
-
Base
-
Date (DD.MM.RRRR)
DD.MM.RRRR
Author
-
Print size / 300 DPI
-
Published with authors permit
-
Author Website
-
foto V. Jukl
URL : https://www.valka.cz/L-29-3236-t56057#233939
Version : 0
Reklama
This airplane wasn't the L-29R, but the classic 2 miestne practice airplane L-29. It is noticeable on pohľad, does not have the nacelle on the spodnej part of the fuselage, under the kabínou.
Sources :
- Own archive lietadiel. - Record from the former ÚLS Štěpánov. - The council publikácii and článkov p. Miroslav Irru..
URL : https://www.valka.cz/L-29-3236-t56057#596439
Version : 0
Diskuse
This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.
Vtedy ma to zarazilo, ze foto 3236 sa objavilo na zadnej stranke L+K prave v case ked havaroval. U 47.PzLP lietal u 2. letky technikom lietadla bol nrtm: Hacha
URL : https://www.valka.cz/L-29-3236-t56057#332525
Version : 0
Join us
We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.