Název: Name: | Supermarine Spitfire PR Mk.IA | Supermarine Spitfire PR Mk.IA |
Originální název: Original Name: | Supermarine Spitfire PR Mk.IA | |
Kategorie: Category: | průzkumný/pozorovací letoun | reconnaissance/scout aeroplane |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1939-DD.09.1939 Vickers-Armstrongs Aircraft Ltd., (Supermarine Division), Woolston | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1939-DD.09.1939 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 2 (Sn. N3069 a N3071) | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.09.1939 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | CTOL - conventional take-off and landing |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | monoplane |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | conventional |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | retractable |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | wheels |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 2145 kg | 4729 lb |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 2670 kg | 5886 lb |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | ? lb |
Rozpětí: Wingspan: | 11,227 m | 36ft 10in |
Délka: Length: | 9,119 m | 29ft 11in |
Výška: Height: | 3.850 m | 12ft 7,75in |
Plocha křídla: Wing Area: | 22,48 m2 | 242 ft2 |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 118,76 kg/m2 | 24.32 lb/ft2 |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | piston |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Rolls-Royce Merlin III, kapalinou chlazený dvanáctiválec o vzletovém výkonu 768 kW. Vrtule trojlistá Rotol s konstantními otáčkami. | Rolls-Royce Merlin III, twelve-cylinder liquid-cooled Vee engine, rated 1,030 hp for take-off, driving a three-bladed Rotol constant-speed propeller. |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 386 l | 84 UK gallons |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 568.1 km/h v 6096 m | 353 mph in 20000 ft |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 490.8 km/h v 4572 m | 305 mph in 15000 ft |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 14,7 m/s | 2893.7 ft/min |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 6,8 min do 4572 m | 6,8 min to 15000 ft |
Operační dostup: Service Ceiling: | 9754 m | 32000 ft |
Dolet: Range: | 684 km | 425 mi |
Maximální dolet: Maximum Range: | 981.7 km | 610 mi |
Výzbroj: Armament: | žádná | None |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | Stíhací Spitfiry ukázaly, že mohou být také skvělými průkumnými letouny. První prošly takovou úpravou dva Spitfiry, kterým byly zcela odstraněny zbraně a na jejich místo byly instalovány dvě kamery F.24 s ohniskovou vzdáleností 127 mm. V každé polovině křídla byla uložena jedna ve svislé poloze. Později byly oba letouny upraveny do podoby průzkumných Spitfirů PR Mk.IC. | The PR Mk IA was the mark of the first two Spitfires adapted for photographic reconnaissance for RAF service. First version reconnaissance Spitfire was first flew operationally on the 30th Oct 1939. This airplane was unarmed, in the wings in place of the guns were mounted two F.24 5in focal length cameras, both were mounted in the vertical position. One of these aircraft became the first Spitfire to operate overseas when it joined the British Forces in France in November 1939, flying the first reconnaissance sortie on the 8th of that month over Aachen, but the weather prevented from taking any pictures. The two PR Mk IA's were later converted to the PR Mk IC standard. |
Zdroje: Sources: | Cyril R. Russell, Spitfire Odyssey: My Life At Supermarines 1936-1957, Kingfisher Railway Productions, UK, rok 1985, ISBN: 0 946184 186 Philip J. R. Moyes, Supermarine Spitfire I & II, Aircraft Profile No.41., rok 1967 Peter Caygill, Spitfire Mk.I-V, Bojové legendy, Nakladatelství Jan Vašut s. r. o., rok 2004, ISBN 80-7236-320-4 Václav Němeček, Vojenská letadla 3 díl, druhé doplněné vydání, Naše Vojsko, Praha 1992, ISBN 80-206-0117-1 www.xs4all.nl archiv autora |