Grumman A-6 Intruder

Grumman A2F - přehled verzí

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Grumman A-6 Intruder
Přehled verzí


YA2F-1
v průběhu roku 1955 seznalo US Navy (americké námořnictvo) potřebu nového letounu, který by nahradil postarší A-1 Skyraider, lehké A-4 Skyhawk a současně by nahradil i dosluhující těžké A-3 Skywarrior a neúspěšné A-5 Vigilante. Námořnictvo hledalo letadlo, které by bylo rychlé, mělo velký dostup a dolet. V neposlední řadě měl být nový útočný stroj vybaven mnohem sofistikovanějšími zbraňovými systémy, které by umožnily použití rozmanité výzbroje.
V roce 1957 obdržel Grumman společně s dalšími americkými výrobci specifikaci 149, kde se stanovilo, že všechny oslovené společnosti mají vypracovat své návrhy nového útočného letounu do prosince 1957. 30.12.1957 vyhlásilo námořnictvo firmu Grumman vítězem tohoto tendru. V květnu následujícího roku byl podepsán mezi Grummanem a US Navy oficiální kontrakt na vývoj a výrobu nového útočného letounu pro námořnictvo.
Výroba prvního prototypu YA2F-1 (BuNo: 147864) započala v první polovině roku 1959. První let proběhl 16.4.1960, za řízením seděl tovární pilot Grummanu Bill Smyth. O čtyři dny později bylo zveřejněno oficiální jméno - Intruder.
V kokpitu Intruderu sedí na vystřelovacích sedačkách vedle sebe pilot (vlevo) a operátor zbraňových systémů - navigátor (vpravo).
YA2F-1 byl poháněn dvěma tryskovými motory Pratt & Whitney J-52-P-6 o tahu 8 500 lb (37,81 kN).
V září 1960 započaly letové zkoušky i u prototypu číslo 2 (BuNo: 147865) a číslo 3 (BuNo: 147866). I přes nehodu prototypu č. 2 byly zkoušky hodnoceny jako úspěšné. V roce 1961 byly vyrobeny první předsériové Intrudery (BuNo: 147867, 148615-148618), které již obdržely seriové označení A-6A Intruder. Tyto stroje byly již vybaveny nástavcem pro tankování za letu a kompletní výbavou v obou kokpitech. Testy byly ukončeny na palubě letadlové lodi USS Enterprise a nový útočný letoun byl připraven k nasazení u jednotek námořnictva.



A-6A
A-6A Intruder je postaven převážně z hliníku, jen vysoce exponovaná a namáhaná místa jsou z oceli a titanu. Srdcem A-6A je tzv. DIANE (Digital Integrated Attack and Navigation Equipment - Digitální Integrované Útočné a Navigační Vybavení), bez kterého by byly útočné schopnosti Intruderu značně omezeny. ¨Systém DIANE umožňuje přesné navigování po zvolené trase a následné navedení k útoku na cíl nebo cíle za použití značné palety výzbroje.
První dva A-6A byly přiděleny k VA-42 v únoru 1963 a krátce po dokončení přezbrojení a výcviku se squadrona vydala na první operační nasazení na palubě USS Independence. Jako druhá byla, v květnu 1965, Intrudery vyzbrojena VA-75. První operační nasazení bylo provázeno značnými problémy se spolehlivostí na tu dobu unikátních elektronických systémů. Celková spolehlivost Intruderů byla okolo 20 %. V průběhu doby se ji podařilo v rámci prvního bojového nasazení zvýšit na 40 %. I přes tyto nedostatky byly Intrudery a jejich elektronické vybavení piloty vysoce ceněny.
První bojové nasazení proběhlo v červenci 1965, kdy A-6A zaútočily a zničily mosty na Bac Bang v severním Vietnamu.
Nejvážnějším trablem pronásledujícím Intrudery na počátku kariéry byly problémy s odhozem bomb ze závěsníků. Minimálně v jednom případě došlo ke ztrátě A-6A, kdy předčasně explodovala bomba, kterou se nepodařilo úplně odhodit ze závěsníku. tento problém byl vyřešen až zavedením nového vícenásobného závěsníku MER (Multiple Ejector Rack) navrženého firmou Douglas.
Výroba A-6A byla ukončena 28.12.1970, celkem bylo vyrobeno 488 letadel. Čtrnáct jednotek US Navy a šest US Marines (americká námořní pěchoty) dostalo do výzbroje Intrudery. Nebyl povolen prodej žádného A-6A cizím uživatelům mimo USA.



A-6B
A-6B byl A-6A modifikovaný pro použití protiradarových raket General Dynamics AGM-78/Mod 0 Standard ARM. Prototyp A-6B byl modifikován v průběhu roku 1967 v rámci programu Iron Hand. Prvních deset A-6B bylo modifikováno z A-6A, v rámci úprav byla omezena funkce palubních systémů pouze na navigaci, nikoliv pro útok proti pozemním cílům. Další tři A-6B vznikly modifikací A-6A a byly vybaveny systémem PAT/ARM (Passive Angel Tracking/Anti Radiation Missile). Všechny ostatní A-6B vyrobené v roce 1970 byly vybaveny systémem TIAS (Target Identification Acquisition System). Všechny tři verze A-6B mohly zaměřovat a odpalovat rakety AGM-78 Mod 0 a Mod 1.
A-6B byly zařazovány do různých jednotek většinou po dvou či třech. Prvního operačního nasazení ve Vietnamu se dočkaly A-6B od VA-75 a byly též první, kdo zničil raketou StARM nepřátelský radar počátkem března 1968. První operační ztráta A-6B se stala 20.8.1968, kdy se letounu (BuNo: 151560) od jednotky VA-196 nepodařilo odstartovat z paluby letadlové lodi USS Constellation a skončil v moři. Oba členové osádky byli zachráněni. První bojovou ztrátou byl A-6B (BuNo: 151561) od VA-85, který byl při návratu z mise nad Severním Vietnamem ze země sestřelen protiletadlovou raketou.
Všechny zbývající A-6B byly později modifikovány na A-6E.



A-6C
A-6C byly modifikované A-6A v rámci požadavku námořnictva na tzv. program TRIM (Trails, Road, Interdiction Multisensor). Hlavní odlišností A-6C byla pod trupem namontovaná platforma obsahující dopplerovský radar a dvě elektrooptická čidla. Tato úprava umožnila osádce A-6C vyhledávat a útočit na nejrůznější cíle detekovatelné radarem nebo vizuálně. Elektrooptické senzory sestávaly ze systémů LLLTV (Low Light Level Television) a FLIR (Forward Looking Infrared), které byly umístněny v platformě pod trupem na místě podtrupového závěsníku. Kabina byla též modifikována na standard TRIM.
První A-6C byl dodán VA-165 koncem dubna 1970. Úvodní bojové mise absolvovaly A-6C v květnu 1970, celkem jich uskutečnily 675. V průběhu operačního nasazení byl jeden A-6C (BuNo: 155647) ztracen, pilot byl zabit, navigátora se podařilo zachránit z moře.
A-6C byl operačně nasazen do druhé poloviny 1975, po té bylo zbývajících jedenáct modifikováno na A-6E.



KA-6D
KA-6D vzniknul přestavbou A-6A na tankovací letoun. Byla odstraněna veškerá avionika a na její místo byly přidány další nádrže a koš pro přečerpávání paliva za letu.
Další modifikací mělo být přidání čtyř 20mm kanónů, aby KA-6D mohl podnikat denní útoky proti pozemním cílům, od tohoto plánu bylo nakonec upuštěno.
První zkušební přečerpávání paliva z KA-6D bylo uskutečněno v dubnu 1966. Avšak až v létě 1970 byly KA-6D připraveny k operačnímu nasazení a nahrazení starších KA-3B.
KA-6D jsou vybaveny pěti 300gl. nádržemi zavěšenými pod křídly a trupem. K tankování slouží zařízení D-740 'Buddy'.
V roce 1979 plánoval Grumman přestavbu tankovacích Intruderů, která by zvýšila množství leteckého paliva neseného v letadle o 30 %, avšak tato modifikace byla stornována.



A-6E
Hlavním rozdílem mezi ranými A-6E a A-6A je zástavba výkonnější a rychlejší elektroniky s vyšší operační pamětí. Všechny systémy byly sloučeny do nového centralizovaného stanoviště zbraňového operátora. V rámci úprav byly vyměněny všechny stávající počítače za modernější a menší, které umožňovaly snadnější údržbu. Prototyp A-6E byl přestavěn z A-6A (BuNo: 155673) a uskutečnil první let 27.2.1970. Přibližně 240 A-6A bylo modifikováno na A-6E v rámci programu CILOP, ročně bylo modifikováno 36 Intruderů.
První A-6E (BuNo: 158048) byl převzat americkým námořnictvem dne 17.9.1971 (tento letoun byl odepsán při zkouškách 21.4.1975).



A-6E TRAM
První A-6E TRAM (Target Recognition Attack Multisensor) (BuNo: 155673) vzlétl dne 22.3.1974. Testy systému TRAM byly ukončeny v listopadu 1974. Systém TRAM obsahoval na svou dobu nejsofistikovanější elektrooptická čidla umožňující identifikaci, zaměřování a navádění zbraní na cíle velkou paletou výzbroje včetně té laserem naváděné.
První modifikovaný A-6E TRAM (BuNo: 155710) byl v rámci programu CILOP dodán VA-42 1.12.1978 a první nově vyrobený A-6E TRAM (BuNo: 160995) byl taktéž dodany VA-42 dne 14.12.1978. Poslední A-6E TRAM byly deaktivovány na podzim 1993.



A-6E SWIP
A-6E SWIP byly Intrudery určené pro používání tehdy nejmodernější výzbroje AGM-84 Harpoon, AGM-88 HARM a AGM-84E SLAM. Proto byly vybaveny novým digitálním zbraňovým střeleckým počítačem. Všechny A-6E SWIP obdržely nové kompozitové křídlo, nový navigační systém včetně GPS a HUD (Head Up Display).



A-6F
Prototyp A-6F (BuNo: 162183) vzlétl poprvé dne 26.8.1987. Hlavní modifikací proti původním Intruderům byla zástavba nových pohoných jednotek F-404-GE-404 s tahem 10 080 lb (44,84 kN), což si vyžádalo překonstruování centroplánu. Zbraňové systémy byly modifikovány tak, aby mohly nosit i nejnovější protiletadlové rakety AIM-9 Sidewinder a AIM-120 AMRAAM.
Tento program byl zrušen v průběhu roku 1988.



A-6G
Tento projekt byl další modifikací A-6F. Program byl zrušen ještě před stavbou prototypu.



EA-6A (A2F-1H)
EA-6A byl prvním Intruderem z řady letounů určených pro elektronický boj. Drak vychází z osvědčeného A-6A, byl však částečně upraven přidáním antén skrytých v dielektrických krytech, aby mohl co nelépe vykonávat funkci létající rušičky. Práce na projektu začaly v roce 1961. Prototyp EA-6A (BuNo: 148618) poprvé vzlét l2.4.1963. Druhý prototyp, tehdy ještě označovaný jako A2F-1H, (BuNo: 147865) byl proti prvnímu prototypu značně pozměněn, nejviditelnější změnou byl velký aerodynamický kryt na vrcholu svislé ocasní plochy, který ukrýval část ze 30 antén přijímacího/vysílacího systému AN/ALQ-86, rušiček v pásmu I a J AN/ALQ-41 a systému pro vlastní ochranu AN/ALQ-100. Další rušicí systémy AN/ALQ-76, byly skryty v podvěsech na vnějších závěsnících, společně s rušičkami komunikačních systémů AN/ALQ-55. Další dodatečnou výbavou byly výmetnice klamných cílů a hliníkových pásků, sloužících k oklamání a zahlcení nepřátelských radarů.
Celkem bylo vyrobeno dvacet sedm EA-6A.
Bojová hodnota elektronikou přeplněných Intruderů se ukázala při bojích nad Vietnamem, proto bylo přistoupeno k modifikaci a výrobě EA-6B známého jako Prowler.



EA-6B Prowler
Na základě zkušeností z bojového nasazení EA-6A vznikl požadavek na vývoj nového a ještě sofistikovanějšího letounu určeného pro elektronický boj. První prototyp EA-6B byl přestavěn z A-6A (BuNo: 149481) a poprvé vzlétl 25.5.1968 a byl určen převážně k aerodynamickým testům, proto nebyl vybaven žádnou rušící elektronikou. Druhý prototyp, označovaný jako NEA-6B, opět vycházel z již vyrobeného A-6A (BuNo: 149479) a byl určen k letovým testům. Třetí prototyp NEA-6B (BuNo: 148615), byl opětovně přestavěn z A-6A a sloužil k testům rušících systémů.
Po úspěšném dokončení první fáze testů Grumman vyrobil pět předsériových EA-6B (BuNo: 156478 - 156482). Prowler sice vychází z osvědčeného útočného Intruderu, avšak trup bylo nutno prodloužit asi o dva metry a přestavět tak, aby bylo možno přidat druhý kokpit pro dva operátory elektronických a rušících systémů. Křídlo též doznalo značných změn, mimo jiné byly přidány brzdící štíty na konce křídel.
V období ledna 1971 až listopadu 1972 bylo vyrobeno dvacet tři kusů EA-6B. První Prowlery obdržela v průběhu roku 1971 VAQ-132.
V dubnu 1977 započala první z mnoha modifikací a úprav EA-6B s cílem zvýšit užitnou hodnotu letounu.
Dvacet pět nových EA-6B bylo modifikováno na standard EXCAP (Expanded Capability). Mimo zástavby nového motoru J52-P-48 o tahu 11 200 lb (49,82 kN), který nahradil původní motor o tahu 9 350 lb (41,59), se Prowler nelišil od předchozí varianty.
První z modifikovaných EA-6B EXCAP byl operačně nasazen na palubě USS America v únoru 1974.
Čtyřicet pět Prowlerů bylo vyrobeno ve variantě ICAP I (Improved Capability). Hlavní změnou EA-6B ICAP proti starším EXCAP bylo přesunutí operátora systému AN/ALQ-99 zepředu dozadu. Jeho místo v předu vedle pilota zaujal navigátor. Došlo i na modifikace displejů a dalšího vybavení v kokpitu. První EA-6B ICAP I byl zařazen do operační služby březnu 1976.
Další modifikací byla přestavba na verzi ICAP II. První EA-6B ICAP II (BuNo: 161776) byl dodán v druhé polovině roku 1983. Hlavní modifikací byl upgrade systému AN/ALQ-99 na nové standardy a přibyla možnost nosit, zaměřovat a navádět nové protiradiolokační rakety AGM-88 HARM. Celkem bylo vyrobeno čtyřicet jedna EA-6B ICAP II. Dalších patnáct starších EA-6B EXCAP bylo modifikováno.
Další modifikace proběhla v roce 1986, kdy byly postupně všechny dosud vyrobené EA-6B modifikovány na standard ICAP II Block 86. První takto modifikovaný Prowler (BuNo: 163049) byl předán námořnictvu v roce 1986. Úprava spočívá v přidání nových palubních a navigačních počítačů. Poslední modernizací je standard ICAP III, který by měl zajistit, že EA-6B budou moci své úkoly efektivně plnit zhruba do roku 2015.
URL : https://www.valka.cz/Grumman-A-6-Intruder-t21610#82561 Version : 0
Discussion post Fact post
Attachments


Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more