This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.
ORP Żuraw
typ: minolovka třída: Jaskółka (2.série) kódové označení: "ŻW" (1946 až 1947), "ŻR"(1948), "HG-11" (1948 až 1963), "BK-4" (1971 až 1974)
loděnice: Warsztaty Portowe Marynarki Wojennej w Gdyni (Gdyně, Polsko) založení kýlu: 1937 spuštění na vodu: 22.8.1938 dokončení stavby: 31.8.1939 (?) vyřazení ze služby: 1970
Rozměry: délka: 45,0 m šířka: 5,5 m ponor: 1,55 m (2,2 m po přestavbě) výtlak: 185 t standard / 203 t plný
URL : https://www.valka.cz/AM-ORP-Zuraw-t47566#186247
Version : 0
This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.
Stručné dějiny lodi: srpen 1939: problémy s kormidelním strojem oddalují dokončení stavby, s eskalací napětí mezi Polskem a Německem urychlené zařazení do PMW 1.9.1939: v okamžiku přepadení Polska postoj ve válečném přístavu v Gdyni, loď rychle dostrojována, odplutí k Helu a příprava na provedení plánu „Rurka“. Pozdě odpoledne nálet 33 německých Ju-87 na svaz kolem minonosky ORP Gryf, ORP Żuraw bez blízkých zásahů, nicméně se opět projevily problémy s kormidlem 2.9.1939: přesun do Jastarnie, kde slouží jako plovoucí protiletadlová baterie 14.9.1939: těžký nálet na Jastarniu, opět bez poškození, v noci přesun na Hel 15.9.1939: spuštění vlajky, posádka přechází na pevninu září 1939: loď převzata Kriegsmarine a pod jménem "Oxhöft"zařazena do 7 Minensuchflottille, posádku lodi utvořili námořníci z potopené minolovky M-85 1942 (?): přestavba na hydrografickou loď 1945: na konec války postoj v Travemünde 15.10.1945: přeřazení do rezervy „Deutsche Mineräumdienststeilung“ (Německá minolovná služba) 25.1.1946: navrácena Polsku, předání uskutečněno v Travemünde 13.2.1946: přesun do Kielu k opravě a znovuvyzbrojení 12.3.1946: návrat do Gdynie, zařazení do 1.dywizjonu Flotylli Trałowców 1.4.1946: po nalodění 9.roty "Szkolnego Pułku MW" v Gdańsku přesun do Świnoujścia 13.4.1946: účast na oslavách prvního výročí znovuzískání západních zemí ve Štětíně 17.4.1946: návrat do Gdynie květen až říjen 1946: oprava v loděnících v Gdyni 29.11.1946: přesun do Świnoujścia, přiřazení ke "Szczecińskiemu Obszaru Nadmorskiemu" prosinec 1946: hydrografická služba SON, kontrola stavu plavební dráhy Świnoujście - Kołobrzeg květen 1947: přidělení k "Oddziałowi Hydrograficznemu MW" (hydrografické oddělení MW) říjen 1947: revize navigačních podmínek v přístavech Kołobrzeg, Ustka, Świnoujście a Szczecin jaro 1948: částečná přestavba, sejmuta většina výzbroje. Loď dostává poměrně velkou nástavbu skrývající kreslírnu a sklad map 15.8.1948: úplné odzbrojení a překlasifikování na hydrografickou loď. Jednotka získává nový taktický znak "HG-11". Nadále slouží pro hydrografický průzkum pobřeží, příležitostně také jako pomocná loď při minových operacích 1949 (?): úspěšná záchranná operace helských rybářů, bloudících po dva dny v mlze z důvodu havárie motoru 1.-3.8.1951: útěk lodi do Švédska - během plavby na otevřeném moři převzala posádka kontrolu nad lodí, izolovala důstojníky ve velitelské kajutě a odplula do Ystad. Zde 16 námořníků a poddůstojníků požádalo o politický azyl, švédské úřady jej nakonec udělily 12 lidem (4 námořníci se po rozhovoru s kmdr. ppor. Iwanowem rozhodli zůstat na palubě). Loď je následně po zaplacení přístavních poplatků propuštěna. Po navázání rádiového kontaktu s velitelstvím obdržel kapitán lodi rozkaz k vyhledání torpédoborce Błyskawica a návratu do přístavu pod jeho eskortou. Velitelství PMW chtělo patrně vzbudit dojem chycení přeběhlíka na otevřeném moři a donucení k návratu. Důstojníci proto v obavě z překroucení skutečnosti záměrně udali špatnou polohu a nikým nepozorováni vpluli 3.8.1951 do gdyňského přístavu. Loď je okamžitě obklíčena, na palubu přicházejí zástupci námořního velitelství, vojenské prokuratury a rozvědky. Výslechy trvají nepřetržitě do 5.srpna, po té jsou všichni členové posádky zatčeni 1.9.1951: zahájen inscenovaný soudní proces, na jehož konci byly vyneseny exceplární tresty: kapitán lodi odsouzen na 15 let, zbylí dva důstojníci na 12 a 15 let, členové posádky na 5 až 10 let. Zběhlí námořníci odsouzení k trestu smrti v nepřítomnosti. Bojové jméno Żuraw bylo podle velení pošpiněno a z toho důvodu "navždy" vyřazeno z používání v PMW. Loď proto dostává nové jméno "ORP Kompas". 1960-1963: generální oprava a přestavba na loď pro navigační a hydrografický průzkum 1971: vyřazení z aktivní služby, přeměna na ubytovací hulk 1977: úplné vyřazení ze služby, loď přemístěna do Oksywia (část Gdyně), kde čekala na rozebrání leden 1979: během vichřice prasklo kotevní lano a loď začala driftovat po přístavním bazénu, naštěstí způsobené škody na přístavním zařízení a okolních lodích nebyly příliš vážné. Loď nakonec uvízla na mělčině, kde zůstala až do roku 1981 duben 1981: vrak lodi stažen na hlubší vodu a za pomocí remorkéru H-12 odtažen na Hel. Během vlečení začal trup nabírat vodu, díky silným pumpám remorkéru se jej ale nakonec podařilo dostat na místo určení. Vlastní rozebírání už loď nevydržela a potopila se v přístavním bazénu. Vrak vyčníval z vody ještě na konci 90.let
Velitelé: 1.9.1939 až 15.9.1939 kpt. mar. Robert Kasperski 1945 až ? - por. mar. Klemens Kolasa ? až 1951 - por. mar. Arkadiusz Ignatowicz
URL : https://www.valka.cz/AM-ORP-Zuraw-t47566#186249
Version : 0
Reklama
...
ORP Żuraw po přestavbě na hydrografickou loď (zdroj: Marynarka Wojenna RP)
ORP Żuraw - stav z roku 1939 (zdroj: Polish Navy Homepage
URL : https://www.valka.cz/AM-ORP-Zuraw-t47566#186252
Version : 0
Join us
We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.