Main Menu
User Menu
Reklama

Military history website

L-39C 0103

     
Typ:
Type:
L-39C
Výrobce:
Producer:
Aero Vodochody n.p., Odolena Voda /
Datum výroby:
Date of Production:
DD.10.1972
Výrobní číslo:
Construction Number:
230103
Sériové číslo / imatrikulace:
Serial Number / Registration Code:
DD.10.1972-DD.MM.2000 0103
Datum vyřazení z provozu:
Date of Decommissioning:
DD.MM.2000 modernizace nebo přestavba
Poznámka:
Note:
pri rozdelení ČSFR pripadol ČR, letoun prošel generální opravou a modernizací v Aeru Vodochody. Letouny dostaly zcela nové přední části trupu do kterých bylo nastrojeno vybavení ze starého trupu.Takže po opravách získala česká armáda letouny technicky odpovídající 53. serii a s plným resursem modernizovaný na L-39C 0103
Zdroje:
Sources:
Benetka, A.; Kučera, P. Aero L-39 Albatros. L+K 1983/08-10.
Kučera, P.; Vraný, J; Novotný, J. Aero L-39 Albatros, Polikarpov Po-2, Commonwealth Wirraway. Naše vojsko, Praha 1988.
Němeček, V. Československá letadla 1945-1984, Naše Vojsko, Praha 1984.
Taylor, John W. R. Jane´s All the World´s Aircraft 1975-76, Macdonald and Jane´s, London 1975.
Jackson, Paul. Jane´s All the World´s Aircraft 2004-2005, Jane´s Information Group, Coulsdon 2004.
URL : https://www.valka.cz/L-39C-0103-t52358#197007Version : 0
     
Stát:
Country:
Československá socialistická republika (1960-1990)
Datum převzetí:
Commissioned:
DD.10.1972
Datum vyřazení:
Decommissioned:
31.12.1992
Provozovatel:
Operator:
DD.10.1972-31.10.1992 2. letecký školní pluk
31.10.1992-31.12.1992 1. letecký školní pluk
Označení:
Marking:
 
Taktické označení:
Tactical Marking:
DD.10.1972-31.12.1992 0103
Výsostné znaky:
Aircraft Insignia:
DD.10.1972-31.12.1992 standardní (high visibility)
Zvláštní a příležitostné označení:
Special and Occasional Marking:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
Kamufláž a zbarvení:
Camouflage and Color Scheme:
 
Kategorie:
Category:
DD.10.1972-31.12.1992 high visibility
Barvy:
Colors:
DD.10.1972-31.12.1992 bílá
DD.10.1972-31.12.1992 šedá světlá
Poznámka:
Note:
-
Zdroje:
Sources:
Benetka, A.; Kučera, P. Aero L-39 Albatros. L+K 1983/08-10.
Kučera, P.; Vraný, J; Novotný, J. Aero L-39 Albatros, Polikarpov Po-2, Commonwealth Wirraway. Naše vojsko, Praha 1988.
Němeček, V. Československá letadla 1945-1984, Naše Vojsko, Praha 1984.
Taylor, John W. R. Jane´s All the World´s Aircraft 1975-76, Macdonald and Jane´s, London 1975.
Jackson, Paul. Jane´s All the World´s Aircraft 2004-2005, Jane´s Information Group, Coulsdon 2004.
URL : https://www.valka.cz/L-39C-0103-t52358#343025Version : 0
     
Stát:
Country:
Česká republika (CZE)
Datum převzetí:
Commissioned:
01.01.1993
Datum vyřazení:
Decommissioned:
DD.MM.2000
Provozovatel:
Operator:
01.01.1993-01.11.1994 1. letecký školní pluk
01.11.1994-DD.MM.2000 341. výcviková letka
Označení:
Marking:
 
Taktické označení:
Tactical Marking:
01.01.1993-DD.MM.2000 0103
Výsostné znaky:
Aircraft Insignia:
01.01.1993-DD.MM.2000 standardní (high visibility)
Zvláštní a příležitostné označení:
Special and Occasional Marking:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
Kamufláž a zbarvení:
Camouflage and Color Scheme:
 
Kategorie:
Category:
01.01.1993-DD.MM.RRRR high visibility
Barvy:
Colors:
01.01.1993-DD.MM.RRRR bílá
01.01.1993-DD.MM.RRRR modrá
01.01.1993-DD.MM.RRRR červená
Poznámka:
Note:
-
Zdroje:
Sources:
Benetka, A.; Kučera, P. Aero L-39 Albatros. L+K 1983/08-10.
Kučera, P.; Vraný, J; Novotný, J. Aero L-39 Albatros, Polikarpov Po-2, Commonwealth Wirraway. Naše vojsko, Praha 1988.
Němeček, V. Československá letadla 1945-1984, Naše Vojsko, Praha 1984.
Taylor, John W. R. Jane´s All the World´s Aircraft 1975-76, Macdonald and Jane´s, London 1975.
Jackson, Paul. Jane´s All the World´s Aircraft 2004-2005, Jane´s Information Group, Coulsdon 2004.

L-39C 0103 -


URL : https://www.valka.cz/L-39C-0103-t52358#197343Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Takže tohle bude ta "původní" 0103.


Foto (C) Daniel Rybka
Použito se souhlasem pana Rybky.
L-39C 0103 -


URL : https://www.valka.cz/L-39C-0103-t52358#206463Version : 0
MOD
Vyškov, own photo, after the division of the republic we have left the machine 0103, Slovakia requested to exchange it for another piece, but our republic did not and so the machine 0103 remained in service with the ACR..
L-39C 0103 -


L-39C 0103 -


L-39C 0103 -


URL : https://www.valka.cz/L-39C-0103-t52358#470344Version : 0
MOD

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Ono to není tak jednoduché.Stroje Bielich Albatrosů byli opravdu přečíslovaný ale teprve cca před 3 lety a to až po tom co byli přestavěny v LOT na verzy CM a dostali nové zadní části trupu.
Co se týče stroje tr.č.0103 v barvách BA tak ten dolétal v roce 2000 u 34.Zšl Pardubice.Následně byl uzemněn.Nyní stojí na podstavci v kasárnách Přerov-Želátky.Ten druhy stroj v NATO kamufláži je stroj z novovýroby a je to stroj 53 série.To že nese tr.č. 0103 je administartivní záležitost.
URL : https://www.valka.cz/L-39C-0103-t52358#200184Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

L 39 C 0103 je letoun z první výrobní série.Výroba nulté a první série s motorem AI-25W pro československé vojenské letectvo proběhla v letech 1971-2. Oficiální převzetí prvních letounů ověřovací série vojenskou správou proběhlo na letišti ve Vodochodech 28. března 1972. Letouny pak byly přelétnuty na Slovensko a zařazeny do zkušebního provozu ve Vysoké vojenské letecké škole SNP v Košicích kde skutečně byl používán v akrobatické skupině a snad i nesl její zbarvení z pera leteckého designéra Tomáše Skořepy.Při dělení federace připadl letectvu AČR a pokud vím sloužil ve škole v Pardubicích.
Na přelomu let 1999 a 2000 prošlo 8 nejstarších letounů L-39C patřících českému letectvu(1. až 4. výrobní série - výrobní čísla 0103, 0113, 0115, 0440, 0441, 0444, 0445 a 0448) generální opravou a modernizací v Aeru Vodochody. Letouny dostaly zcela nové přední části trupu do kterých bylo nastrojeno vybavení ze starého trupu.Takže po opravách získala česká armáda letouny technicky odpovídající 53. serii a s plným resursem.Letouny dostaly v rámci GO nový kamuflážní nátěr podobný jaký se používá na letounech L159, složený z nepravidelných polí šedé barvy,se žlutými doplňky, která zasahuje i přes horní plochy okrajových nádrží tak jak je na horních fotografiích ze služby u CLV. První takto upravený letoun č. 0113, převzalo letectvo 15. 12. 1999 .Podobně proběhla oprava některých slovenských letadel v Trenčíně kam Aero dodalo nové trupy.Slovensko ovšem použilo i nové číslování proto nesou některé čísla odpovídající právě 53 sérii.V České republice k tomu nedošlo.Pokud vím bylo to z důvodu administrativního.Pokud by dostal nové číslo byl by považován za nový letoun a na ty by nebyly peníze uvolněny,z jakých důvodů - jestli by nové třeba musel odsouhlasit parlament nevím.Zatím co v momentě kdy číslo zůstalo šlo pouze o generální opravu a na tu peníze byly.Je to trochu zvláštní, ale tak to bylo.Staré trupy zůstaly k nepotřebě a na šrot a některé jsem viděl ještě loni povalovat se v Letňanech před hangárem staré aerovky.Historie letounu z Přerova mi známá není.Zda je to jen potěmkinova vesnice sestavená z pozůstatku 0103 a jiných letounů či je to jiný letoun, který dostal na pomník jen jeho zbarvení i s číslem nevím.Asi je otázka jestli tedy 0103 a další takto upravené letouny můžeme považovat za původní .Nejspíš ano protože pouze přišli na GO při ní dostali jen trochu víc nových dílů, ale administrativně jsou to stále oni.
URL : https://www.valka.cz/L-39C-0103-t52358#330434Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Quote - Andreas :

L 39 C 0103 je letoun z první výrobní série.Výroba nulté a první série s motorem AI-25W pro československé vojenské letectvo proběhla v letech 1971-2. Oficiální převzetí prvních letounů ověřovací série vojenskou správou proběhlo na letišti ve Vodochodech 28. března 1972. Letouny pak byly přelétnuty na Slovensko a zařazeny do zkušebního provozu ve Vysoké vojenské letecké škole SNP v Košicích kde skutečně byl používán v akrobatické skupině a snad i nesl její zbarvení z pera leteckého designéra Tomáše Skořepy.Při dělení federace připadl letectvu AČR a pokud vím sloužil ve škole v Pardubicích.
Na přelomu let 1999 a 2000 prošlo 8 nejstarších letounů L-39C patřících českému letectvu(1. až 4. výrobní série - výrobní čísla 0103, 0113, 0115, 0440, 0441, 0444, 0445 a 0448) generální opravou a modernizací v Aeru Vodochody. Letouny dostaly zcela nové přední části trupu do kterých bylo nastrojeno vybavení ze starého trupu.Takže po opravách získala česká armáda letouny technicky odpovídající 53. serii a s plným resursem.Letouny dostaly v rámci GO nový kamuflážní nátěr podobný jaký se používá na letounech L159 , složený z nepravidelných polí šedé barvy,se žlutými doplňky, která zasahuje i přes horní plochy okrajových nádrží tak jak je na horních fotografiích ze služby u CLV. První takto upravený letoun č. 0113, převzalo letectvo 15. 12. 1999 .Podobně proběhla oprava některých slovenských letadel v Trenčíně kam Aero dodalo nové trupy.Slovensko ovšem použilo i nové číslování proto nesou některé čísla odpovídající právě 53 sérii.V České republice k tomu nedošlo.Pokud vím bylo to z důvodu administrativního.Pokud by dostal nové číslo byl by považován za nový letoun a na ty by nebyly peníze uvolněny,z jakých důvodů - jestli by nové třeba musel odsouhlasit parlament nevím.Zatím co v momentě kdy číslo zůstalo šlo pouze o generální opravu a na tu peníze byly.Je to trochu zvláštní, ale tak to bylo.Staré trupy zůstaly k nepotřebě a na šrot a některé jsem viděl ještě loni povalovat se v Letňanech před hangárem staré aerovky.Historie letounu z Přerova mi známá není.Zda je to jen potěmkinova vesnice sestavená z pozůstatku 0103 a jiných letounů či je to jiný letoun, který dostal na pomník jen jeho zbarvení i s číslem nevím.Asi je otázka jestli tedy 0103 a další takto upravené letouny můžeme považovat za původní .Nejspíš ano protože pouze přišli na GO při ní dostali jen trochu víc nových dílů, ale administrativně jsou to stále oni.



Vzhledem k tomu, že jsem se při přípravě knížky "KRÁLOVÉ VZDUCHU a jejich pokračovatelé" poněkud "obšírněni" zajímal o kořeny "Bielých Albatrosů", získal jsem některé informace i o používaných letounech. Poskytli mě je lidé "od pramene" - Milan Santovjak, dlouholetý člen Košických skupin na L-29 i L-39 a Ing. Petr Týc, který působil mj. jako vedoucí Dislay teamu AČR (a pilot) L-39.
Na I. Air Show Morava a Slezsko, v sobotu 23.5.1992 létala skupina s letouny tr.č. 0103,0111,0443,4357,4606,4607 ještě v původní kamufláži.
Pro CSIAF 1992 (4./5.9.1992 Bratislava-Ivánka)dostaly ještě česko-slovenské Bielé Albatrosy "národní barvy" letouny tr. č. 0103 (Chvojka),0449 (Sakáč),4357 (Fianta),4605(Rodziňák),4606 (Novák),4607 (Baláž).
(4608 jako záloha - Lele)
Při "rozdělení" k 31.12.1992 zůstaly v Košicích letouny tr.č. 4357 a 4608, další připadly AČR a "přešly" k 1. lšp do Přerova 0103,0449,4605,4606,4607.
(V rámci reo /redi pak většinou k 34. z ŠL do Pardubic).
Zdroj: KRÁLOVÉ VZDUCHU a jejich pokračovatelé - Svět křídel 2009
URL : https://www.valka.cz/L-39C-0103-t52358#330457Version : 0
0103 while operating from the airport in Přerov in 1992.
L-39C 0103 - Zdroj:
LK 7/1993, foto V. Jukl.

Zdroj:
LK 7/1993, foto V. Jukl.

URL : https://www.valka.cz/L-39C-0103-t52358#679293Version : 0
Diskuse

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Každopádně tedy horní fotografie jsou správně a patří stejnému letounu 0103 pouze ten trup je jiný.Otazník tedy je nad letounem z pomníku v Přerově.Může to být ten starý trup doplněný o díly z jiných ale může to být taky úplně jiný stroj jen tak nastříkanej.Snad se nám to podaří objasnit.
URL : https://www.valka.cz/L-39C-0103-t52358#330438Version : 0