Curtiss P-40N-20CU Warhawk

Curtiss Kittyhawk Mk.IV
     
Název:
Name:
Curtiss P-40N-20CU Warhawk Curtiss P-40N-20CU Warhawk
Originální název:
Original Name:
Curtiss P-40N-20CU Warhawk
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.09.1943-DD.03.1944 Curtiss-Wright Corp., Buffalo, New York
Období výroby:
Production Period:
DD.09.1943-DD.03.1944
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1523 (z celkem 5 219 P-40N) (42-106406 -106428 a 43-22752 - 24251)
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.RRRR
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2815 kg 6206 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
3791 kg 8358 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
5176 kg 11411 lb
Rozpětí:
Wingspan:
11,370 m 37ft 4in
Délka:
Length:
10,160 m 33ft 4in
Výška:
Height:
3,760 m 12ft 4in
Plocha křídla:
Wing Area:
21,92 m2 236 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
172,947 kg/m2 35.42 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Allison V-1710-99 (F26R) kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 895 kW, 839 kW v h= 5 274 m.
Vrtule trojlistá Curtiss Electric s konstantní rychlostí otáček o průměru 3 360 mm.
Allison V-1710-99 (F26R) twelvee-cylinder Vee liquid cooled engine rated at 1,200 hp for take-off and 1,125 hp at 17,410 ft,
driving a three-blade constant-speed Curtiss Electric propeller of diameter 11ft.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
612 l a přídavná nádrž o objemu 196, 289, 578 nabo 655 l. 134.6 UK gallons and one drop tank under the fuselage of the following volumes: 43 or 63.5 or 127 or 144 UK gallons.
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
563.3 km/h v 4999 m 350 mph in 16400 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
466.7 km/h v 4999 m 290 mph in 16400 ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
10.8 m/s 2126 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
7,3 min do 4572 m 7,3 min to 15000 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
9455 m 31020 ft
Dolet:
Range:
547 1) km 340 1) mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
4988 km 3100 mi
Výzbroj:
Armament:
6x pevný kulomet Colt-Browning M-53-M2 ráže 12,7 mm (201-295 nábojů na hlaveň).
Pumový náklad: do hmotnosti 681 kg (1x 227 kg nebo 3x 227 kg).
Six fixed forward-firing 0.5 inch Colt-Browning M-53-M2 machine-guns in wings 201-295 rpg.
Bomb load: Op to 1,500 lb (One 500 lb bomb under fuselage or three 500 lb bombs under fuselage and wings).
Uživatelské státy:
User States:










Poznámka:
Note:
1) s pumou o hmotnosti 227 kg
Tovární označení Hawk 87W
Letouny označené P-40N-20-CU byly poháněny motory Allison V-1710-99 s automatickou regulací přeplňování a vnitřní palivové nádrže byly nekovové.
1) with bomb a weight of 500 lb
The P-40N-20-CU introduced the V-1710-99 engine, which was simply an -81 powerplant with an automatic engine control unit and in having non-metal self sealing fuel tanks.
Zdroje:
Sources:
Zbigniew Kolacha a Marek Ryś, Monografie Lotnicze 65, Curtiss P-40 cz.2, AJ-Press 2000, Gdaňsk 5, ISBN 83-7237-040-0
William Green, War Planes of the Second World War, Fighters, Volume Four, Doubleday, 1964.
Letectví a kosmonautika č. 25/1979, Václav Němeček, Letadla 39-45, Curtiss P-40N Warhawk.
www.historyofwar.org
www.joebaugher.com
http://www.airwar.ru/enc/fww2/p40n.html
www.pilotfriend.com
archiv autora

Curtiss P-40N-20CU Warhawk -


URL : https://www.valka.cz/Curtiss-P-40N-20CU-Warhawk-t126147#428064 Version : 0
Discussion post Fact post
Attachments


Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more