Název: Name: | Jakovlev Jak-9T-37 | Yakovlev Yak-9T-37 |
Originální název: Original Name: | Яковлев Як-9Т | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | fighter aeroplane |
Výrobce: Producer: | DD.03.1943-DD.06.1945 Novosibirský letecký závod č. 153 V. P. Čkalova, Novosibirsk | |
Období výroby: Production Period: | DD.03.1943-DD.06.1945 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 2748 | |
První vzlet: Maiden Flight: | 10.02.1943 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | CTOL - conventional take-off and landing |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | monoplane |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | conventional |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | retractable |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | wheels |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 2298 kg | 5066 lb |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 3025 kg | 6669 lb |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | ? lb |
Rozpětí: Wingspan: | 9,740 m | 31 ft 11 ½ in |
Délka: Length: | 8,660 m | 28 ft 4 ⅞ in |
Výška: Height: | 3,200 m | 10 ft 6 in |
Plocha křídla: Wing Area: | 17,15 m2 | 184.6 ft2 |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 176,385 kg/m2 | 36.13 lb/ft2 |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | piston |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | VK-105PF kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 890 kW při 2 600 ot/min a 927 kW v h= 800 m při 2 700 ot/min. Vrtule trojlistá VIŠ-105SV s nastavitelným úhlem náběhu o průměru 3 000 mm. | VK-105PF twelve-cylinder liquid-cooled Vee engine, rated at 1,194 for take-off at 2,600 rpm and 1,243 hp at 2,624 ft at 2,700 rpm, driving a three-blade variable-pitch VISh-105SV propeller of the diameter 9ft 10,11in. |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 440 l (322 kg) | 97 UK gallons |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 597 km/h v 3930 m | 371 mph in 12894 ft |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | ? km/h v ? m | ? mph in ? ft |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 15,167 m/s | 2986 ft/min |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 5,5 min do 5000 m | 5,5 min to 16404 ft |
Operační dostup: Service Ceiling: | 10000 m | 32808 ft |
Dolet: Range: | 735 km | 457 mi |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | ? mi |
Výzbroj: Armament: | 1x pevný kanón NS-37 ráže 37 mm s 30 - 32 granáty 1x pevný kulomet UBS ráže 12,7 mm vlevo nad motorem s 200 náboji. | One fixed forward-firing 1.457 inch NS-37 cannon firing through the propeller, 30-32 rounds and one fixed forward-firing 0.5 inch UBS machine-gun mounted on the left over the engine, 200 rounds. |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | Některé letouny nesly místo kanónu NS-37 kanón VJa-23 | Yak-9 armed with a 37 mm Nudelman-Suranov NS-37 cannon with 30 rounds instead of the 20 mm ShVAK, cockpit moved 0.4 m (1 ft 3 in) back to compensate for the heavier nose. Initially poor quality control led to multiple oil and coolant leaks from cannon recoil. Recoil and limited supply of ammunition required accurate aiming and two-three round bursts. Yak-9T was widely used against enemy shipping on the Black Sea and against tanks, but was also successful against aircraft with a single cannon hit usually sufficient to tear apart the target. Time to turn a complete circle: 18–19 sec. |
Zdroje: Sources: | William Green, Warplanes of the Second World War, Volume Three: Fighters, London, Macdonald & Co. (Publishers) Ltd., 1961 (seventh impression 1973). ISBN 0-356-01447-9 Robert Bock, Monografie Lotnicze No. 47, Jak-7 Jak-9, AJ Press, Warszawa, Poland, 1999, ISBN 83-7237-019-2. http://combatavia.info/index1yak9.html http://www.wio.ru/tacftr/yak-rus.htm http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak9t.html archiv autora |