Curtiss BFC-2 Goshawk

Curtiss F11C-2 Goshawk
     
Název:
Name:
Curtiss BFC-2 Goshawk Curtiss BFC-2 Goshawk
Originální název:
Original Name:
Curtiss BFC-2 Goshawk
Kategorie:
Category:
stíhací-bombardovací letoun fighter-bomber aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1932-DD.MM.1933 Curtiss-Wright Corp., Buffalo, New York
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1932-DD.MM.1933
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
29 (9213 (XF11C-2), 9265-9268, 9270-9282, 9331-9340)
První vzlet:
Maiden Flight:
25.05.1932
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOBAR - standardní vzlet, přistání s pomocí brzdících lan CTOBAR - conventional take-off but arested recovery
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
1378 kg 3037 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
1874 kg 4132 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
2104 kg 4638 lb
Rozpětí:
Wingspan:
9.6 m 31ft 6in
Délka:
Length:
7.62 m 25ft
Výška:
Height:
3.23 m 10ft 7in
Plocha křídla:
Wing Area:
24.34 m2 262 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
79.1 kg/m2 16.2 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Wright R-1820-78 o výkonu 522 kW
dvoulistá stavitelná vrtule Hamilton Standard
Wright R-1820-78, power 700 hp
two-blade Hamilton Standard variable-pitch propeller
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
356 l
197 l přídavná nádrž
94 US gal
52 gal drop tank
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
329.9 km/h v 2438 m 205 mph in 8000 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
241.4 km/h v ? m 150 mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
11.7 m/s 2300 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
2,6 min do 1524 m 2,6 min to 5000 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
7407 m 24300 ft
Dolet:
Range:
901.2 km 560 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
2x 7,62mm kulomet Browning


1x 227 kg bomba nebo
4x 51kg bomba
2x .30 Browning machine gun


1x 500 lb bomb or
4x 112 lb bomb
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
Bowers, P. M. Curtiss Aircraft 1907-1947, Putnam Aeronautical Books, London 1979. ISBN 0-370-10029-8.
Swanborough, F. G., Bowers, P. M. US Navy Aircraft Since 1912. Putnam Aeronautical Books, London 1990. ISBN 0-85177-838-0.
Bowers, P. M. Curtiss Navy Hawks, Aircraft in Profile No.116. Profile Publications, Leatherhead 1965.
Bowers, Peter. Curtiss Nawy Hawks in Action, In Action No.1156. Squadron/Signal Publications, Carrollton 1995. ISBN 0-89747-342-6.
Matt, Paul R. United States Navy and Marine Corps Fighters 1918-1962. Harleyford Publications, Los Angeles 1962.
http://www.aerofiles.com/_curt.html
http://www.aero-web.org/specs/curtiss/bfc-2.htm
www.aviastar.org

Curtiss BFC-2 Goshawk - Restaurovaný stroj v National Museum of Naval Aviation, Pensacola.

Restaurovaný stroj v National Museum of Naval Aviation, Pensacola.
Curtiss BFC-2 Goshawk - Nákres původní podoby s nízkým hřbetem

Nákres původní podoby s nízkým hřbetem
URL : https://www.valka.cz/Curtiss-BFC-2-Goshawk-t84559#310876 Version : 0
The second prototype of the F11C was in fact a machine built as the first. It was a demonstrator export fighter planes, named Hawk II, which first flew in may 1932 and that represented an attempt to modernise the structures, of which the first variant (XPW-8B) was established in 1924. Unlike XF11C-1 it was in large part just about the P-6E with a star engine, in this case, the best Wright R-1820, covered by a ring Townend. The design of the wings was, again, a hardwood, and tail surfaces and ailerons were again coated with canvas. Also the tail wheel was positioned more in the front, as for the P-6E, and the chassis used smaller wheels with balonovými tires, but he had longer legs than the XF11C-1. Armament accounted for the usual two machine guns, and under the wings carrying racks for four bombs. In addition, perhaps as an afterthought, he got between the undercarriage legs murphy fork capable of carrying a 227kg bomb, and, where appropriate, could carry an additional tank of the same type, which were used F6C.

Already in April the contract was signed with the navy that this machine bought and at the same time, ordered the previously mentioned "first" prototype XF11C-1 with a metal skeleton wings, etc. XF11C-2, BuNo 9213, soon came to the front cover of the motor casing, and also got a new tail wheel after the pattern of the second machine, placed up under the rudder. Created for him also a new auxiliary tank spindle-shaped. Unlike the XF11C-1 did not suffer any major problems, reliable and more powerful engine also meant better performance than in the second prototype, and at the same time, XF11C-2 has retained popular features of the previous variants of the Hawk, especially the easy and responsive controls. The 9213 was destroyed in a crash in August 1932, before the completion of the XF11C-1, in October of the same year but was ordered 28 of the serial machines with the designation of the F11C-2. These largely correspond to the final form of the prototype, should but wider cover ring engine and a large undercarriage wheels, the same as the XF11C-1.

The first machines were completed in February 1933, and during the month have been taken by the user, the squadron VF-1B Top Hats the USS Saratoga, where to supplement Boeing F4B-3. At the beginning of the year 1934 have all machines adjusted using kits supplied by the factory, were slightly higher backs, which were a life raft, and the partial obscuring of the cabin. At the same time were the machine and the squadron itself captured one of the waves renaming, triggered by the change of tactics of the navy, which began to prefer the use of their fighters as light bombers. In march 1934, therefore, were F11C-2 renamed fighter-bomber BFC-2, and also the squadron changed designation from the VF-1B on the VB-2B (terminal B in this case meant belonging to the pacific Battle Force, unlike With so Scouting Force, stationed originally in the Atlantic). In July 1937 then there was another wave, when the navy decided that all of the squadron will carry as part of its designation hull number of the ship, on whose deck they are. From VB-2B, still aboard the USS Saratoga (CV-3) became VB-3 and from the VF-6B is in the same boat has become VF-3. Has also changed the coloring of the tail, instead of the red color, reserved purely for VF-1B/VB-2Bnow her machine carry the tails of white, common to all squadrons on board the Saratoga. Not long after she began squadron to receive the new Voughty SB2U-1, and part of the machinery at the beginning of the year 1938 moved to squadron VB-6, designed for the new aircraft carrier USS Enterprise and using mostly similar to the old Boeing F4B-4. A large part of which was but very soon removed, and in December 1938 they were all outstanding BFC-2 definitely grounded..
Curtiss BFC-2 Goshawk - Prototyp XF11C-2, s původním krytem motoru a původním ocasním kolečkem.

Prototyp XF11C-2, s původním krytem motoru a původním ocasním kolečkem.
URL : https://www.valka.cz/Curtiss-BFC-2-Goshawk-t84559#430762 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

.
Curtiss BFC-2 Goshawk - BFC-2 2-B-18 letky VB-2B, cca 1934. Podle dobových zvyklostí jsou všechny plátěné plochy natřeny stříbrnou barvou, všechny plechové plochy světle šedou, a vršek horního křídla žlutooranžovou, stejně jako spodní polovina motorového prstence. Ocasní plochy jsou v barvě letky, tedy červené. Nad horním křídlem je umístěn fotokulomet.

BFC-2 2-B-18 letky VB-2B, cca 1934. Podle dobových zvyklostí jsou všechny plátěné plochy natřeny stříbrnou barvou, všechny plechové plochy světle šedou, a vršek horního křídla žlutooranžovou, stejně jako spodní polovina motorového prstence. Ocasní plochy jsou v barvě letky, tedy červené. Nad horním křídlem je umístěn fotokulomet.
URL : https://www.valka.cz/Curtiss-BFC-2-Goshawk-t84559#430764 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

.
Curtiss BFC-2 Goshawk - Curtiss F11C-2 Goshawk BuNo 9268 z výzbroje squadrony VF-1B letectva amerického námořnictva v podobě z let 1933/34. Letoun nese hliníkový nátěr , pouze horní plocha horního křídla kryje žlutí, ocasní plochy jsou červené, což značilo příslušnost k letadlové lodi USS Saratoga. Cylindr na boku trupu je znakem jednotky VF-1B nazývané High Hat Squadron. Černé kódové označení na bocích trupu obsahuje číslo squadrony (1), její určení (F), a pozici letounu v útvaru (3). Stroj sloužil jako číslo tři v prvním roji squadrony, na kapotě motoru však neměl aplikovanou bravu své sekce (červenou).

Curtiss F11C-2 Goshawk BuNo 9268 z výzbroje squadrony VF-1B letectva amerického námořnictva v podobě z let 1933/34. Letoun nese hliníkový nátěr , pouze horní plocha horního křídla kryje žlutí, ocasní plochy jsou červené, což značilo příslušnost k letadlové lodi USS Saratoga. Cylindr na boku trupu je znakem jednotky VF-1B nazývané High Hat Squadron. Černé kódové označení na bocích trupu obsahuje číslo squadrony (1), její určení (F), a pozici letounu v útvaru (3). Stroj sloužil jako číslo tři v prvním roji squadrony, na kapotě motoru však neměl aplikovanou bravu své sekce (červenou).
Published with authors permit

URL : https://www.valka.cz/Curtiss-BFC-2-Goshawk-t84559#530789 Version : 0
Discussion post Fact post
Attachments


Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more