MiG-23BN 9139

[b:08613ce343]Basic data: [/b:08613ce343]

[table:08613ce343]
[row:08613ce343] [b:08613ce343] Type of aircraft: [/b:08613ce343] [col:08613ce343] MiG-23BN
[row:08613ce343] [b:08613ce343] Serial number: [/b:08613ce343] [col:08613ce343] -
[row:08613ce343] [b:08613ce343] Hull designation: [/b:08613ce343] [col:08613ce343] 9139
[row:08613ce343] [b:08613ce343] delivery Date: [/b:08613ce343] [col:08613ce343] 23.2.1978
[row:08613ce343] [b:08613ce343] Period of service: [/b:08613ce343] [col:08613ce343] 1978-1994
[row:08613ce343] [b:08613ce343] Destination: [/b:08613ce343] [col:08613ce343] Fighter-bomber aircraft
[row:08613ce343] [b:08613ce343] Engine: [/b:08613ce343] [col:08613ce343] Tumanskij R-29B-300 - (1978)
[row:08613ce343] [b:08613ce343] Special equipment, upgrades and modifications: [/b:08613ce343] [col:08613ce343] -
[/table:08613ce343]

[b:08613ce343]Marking: [/b:08613ce343]

[table:08613ce343]
[row:08613ce343] [b:08613ce343] Upper surface: [/b:08613ce343] [col:08613ce343] tri-color brown,medium and dark green camouflage, dielectric covers green (1978)
Camouflage restored in the revision of the in Dresden (1989)
[row:08613ce343] [b:08613ce343] Lower surface: [/b:08613ce343] [col:08613ce343] Light gray-blue (1978)
Restored in the revision of the in Dresden (1989)
[row:08613ce343] [b:08613ce343] nationality markings of the aircraft on the hull: [/b:08613ce343] [col:08613ce343] the Standard three-color circular czechoslovak coat of character with a blue border on vertical fin
[row:08613ce343] [b:08613ce343] markings of the aeroplane to the upper side of the wing: [/b:08613ce343] [col:08613ce343] the Standard three-color circular czechoslovak coat of emblem with blue trim
[row:08613ce343] [b:08613ce343] nationality markings of the aircraft on the bottom side of the wing: [/b:08613ce343] [col:08613ce343] the Standard three-color circular czechoslovak coat of emblem with blue trim
[row:08613ce343] [b:08613ce343] Special marking on the fuselage: [/b:08613ce343] [col:08613ce343] -
[row:08613ce343] [b:08613ce343] Special marking on the upper side of the wing: [/b:08613ce343] [col:08613ce343] -
[row:08613ce343] [b:08613ce343] Special marking on the underside of the wings: [/b:08613ce343] [col:08613ce343] -
[row:08613ce343] [b:08613ce343] Annual and occasional coloring: [/b:08613ce343] [col:08613ce343] Švětle gray eagle head with a yellow beak and a red twinkle in the eye of the painted placket on the bow (1992)
[/table:08613ce343]

[b:08613ce343]the History of the aircraft: [/b:08613ce343]

Made in the USSR (30.11.1978)
Maiden flight of the aircraft in the CZECHOSLOVAK socialist republic (23.2.1978)
28.fighter-bomber regiment (2.1978)
Medium repair in Dresden (17.3.1989)
First flight eagle head on the fuselage (27.1.1993)
Flew to the airport České Budějovice (1.6.1994)
Scrapped in the area 31.LOZ (1995)

[b:08613ce343]Note: [/b:08613ce343]

Maiden flight of the aircraft in CZECHOSLOVAKIA conducted a pilot of the colonel.Zlobin (USSR)

The total strike aircraft in the czechoslovak air force amounts to 1365 hours 20 minutes

[b:08613ce343]Sources and literature: [/b:08613ce343]

Lorenc, Miroslav,Rogl Stanislav: Repealed wings. Votobia 2000
Article "MiG-23/Crates" author Radim Špalek published on the server www.valka.cz.
URL : https://www.valka.cz/MiG-23BN-9139-t52076#196676 Version : 0
     
Stát:
Country:
Československá socialistická republika (1960-1990) Czechoslovak Socialist Republic (1960-1990)
Datum převzetí:
Commissioned:
DD.02.1978
Datum vyřazení:
Decommissioned:
31.12.1992
Provozovatel:
Operator:
DD.02.1978-31.12.1992 28. stíhací bombardovací letecký pluk
DD.02.1978-31.12.1992 28th Fighter Bomber Air Regiment
Označení:
Marking:
 
Taktické označení:
Tactical Marking:
DD.02.1978-31.12.1992 9139
Výsostné znaky:
Aircraft Insignia:
DD.02.1978-31.12.1992 standardní (high visibility)
DD.02.1978-31.12.1992 standard (high visibility)
Zvláštní a příležitostné označení:
Special and Occasional Marking:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR V listopadu 1992 dostal Mig-23BN č. 9139 na příď velkou stylizovanou orlí hlavu podle návrhu pilota 28. sbolp npor. Luboše Brhlíka. Na letounu je dobře patrné, že současně nese jak starý (pod kabinou) tak i nový (za přisávacími otvory na boku trupu) znak pluku. Byl to jediný stroj, který takto létal s emblémy obou provedení.
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
Kamufláž a zbarvení:
Camouflage and Color Scheme:
 
Kategorie:
Category:
DD.02.1978-31.12.1992 standardní vojenská
DD.02.1978-31.12.1992 standard military
Barvy:
Colors:
DD.02.1978-31.12.1992 hnědá
DD.02.1978-31.12.1992 zelená tmavá
DD.02.1978-31.12.1992 zelená
DD.02.1978-31.12.1992 nebeská modř
DD.02.1978-31.12.1992 brown
DD.02.1978-31.12.1992 dark green
DD.02.1978-31.12.1992 green
DD.02.1978-31.12.1992 sky
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
Lorenc Miroslav,Rogl Stanislav: Zrušená křídla. Votobia 2000
Článek "MiG-23/Bedny" autora Radima Špalka uveřejněný na serveru www.valka.cz

Během své služby na čáslavské základně jsem získal videokazetu o službě MiGů-23BN,kterou vyrobili lidé,kteří u nich sloužili. A tato fotka je dána jako přebal.
MiG-23BN 9139 -


URL : https://www.valka.cz/MiG-23BN-9139-t52076#252915 Version : 0
author: pritlouk
with the consent of www.lietadla.com
MiG-23BN 9139 - www.lietadla.com

www.lietadla.com
MiG-23BN 9139 - www.lietadla.com

www.lietadla.com
URL : https://www.valka.cz/MiG-23BN-9139-t52076#313853 Version : 0
Source:
L. Zahradník: Half a Century of MiGs, ISBN: 80-7278-299-1
MiG-23BN 9139 - Zahradník, L.: Půlstoletí MiGů. Budování československého a českého vojenského proudového letectva. Praha: Ministerstvo obrany České republiky - AVIS, 2005. ISBN: 80-7278-299-1

Zahradník, L.: Půlstoletí MiGů. Budování československého a českého vojenského proudového letectva. Praha: Ministerstvo obrany České republiky - AVIS, 2005. ISBN: 80-7278-299-1
URL : https://www.valka.cz/MiG-23BN-9139-t52076#426436 Version : 0
The left wing of this aircraft was replaced by another one on 18.12.1990 (originally intended for MiG-27, delivered from the allied base Milovice), so it is in a different camouflage see photo. Unfortunately the identification number is not visible. In addition, the left entrance hole has been painted a different green colour on the outside (after a bird strike during a flyover for shooting at Malachi).


These details are given in the 1993 HEMA MiG-23BN publication. The photo is from my archive and was provided to the creators of the publication for publication.
MiG-23BN 9139 -


URL : https://www.valka.cz/MiG-23BN-9139-t52076#584457 Version : 0
1
2 9139 during the air day in Kbely on September 14, 1991. It is worth noting the poorly oriented coat of arms on the SOP next to the standing MiG-29.
MiG-23BN 9139 - Zdroj:
https://www.facebook.com/photo?fbid=391774487916327&set=g.717338098361610

Zdroj:
www.facebook.com

MiG-23BN 9139 - Fotografie zveřejněna s laskavým svolením Trevora Bartletta

Fotografie zveřejněna s laskavým svolením Trevora Bartletta
URL : https://www.valka.cz/MiG-23BN-9139-t52076#664338 Version : 0
Color side views of the appearance of the aircraft in the period from about 1980.
MiG-23BN 9139 - Zdroj:
LK 18/1980, autor Balous.

Zdroj:
LK 18/1980, autor Balous.

URL : https://www.valka.cz/MiG-23BN-9139-t52076#678888 Version : 0
Discussion post Fact post
Attachments


Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more