Douglas TBD-1 Devastator

     
Název:
Name:
Douglas TBD-1 Devastator Douglas TBD-1 Devastator
Originální název:
Original Name:
Douglas TBD-1 Devastator
Kategorie:
Category:
protiponorkový/protilodní letoun aeroplane for anti-submarine/anti-ship warfare
Výrobce:
Producer:
03.08.1937-DD.MM.1939 Douglas Aircraft Co. Inc., El Segundo, California
Období výroby:
Production Period:
03.08.1937-DD.MM.1939
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
129 + 1 prototyp
První vzlet:
Maiden Flight:
15.04.1935 XTBD-1
Osádka:
Crew:
2 - 3
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOBAR - standardní vzlet, přistání s pomocí brzdících lan CTOBAR - conventional take-off but arested recovery
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2804 kg 6182 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
4473 kg 9861 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
4624 kg 10194 lb
Rozpětí:
Wingspan:
15,240 m 50ft
Délka:
Length:
10.670 m 35ft
Výška:
Height:
4.600 m 15ft 1in
Plocha křídla:
Wing Area:
39.21 m2 422 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
114,078 kg/m2 23.37 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Pratt & Whitney R-1830-64 Twin Wasp o vzletovém výkonu 671 kW a 633 kW v h= 2 438 m
Vrtule trojlistá s nastavitelným úhlem náběhu Hamilton Standard o průměru 3 120 mm
Pratt & Whitney R-1830-64 Twin Wasp, fourteen-cylinder air-cooled two-row radial
rated at 900 hp for take-off and 850 hp at 8,000 ft,
driving a Hamilton Standard three-blade variable-pitch propeller of the diameter 10ft 2,82in.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
784 l (ve dvou křídelních nádržích) 207 US gal
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
331.5 km/h v 2438 m 206 mph in 8000 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
206 km/h v 0 m 128 mph in 0 ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
3.7 m/s 720 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
15,5 min do 3048 m 15,5 min to 10000 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
6005 m 19700 ft
Dolet:
Range:
700.1 1) km 4351) mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
1152.3 2) km 7162) mi
Výzbroj:
Armament:
1x pevný kulomet Colt-Browning M2 ráže 12,7 mm (600 nábojů)
1x pohyblivý kulomet Browning (M2, Air) ráže 7,62 mm na konci kabiny (500 nábojů)

Pumový náklad:
1x torpédo Bliss-Leavitt Mark XIII ráže 533 mm o hmotnosti 544 kg nebo
2x 227 kg puma nebo
12x 45 kg pod křídly


- první sériové letouny (několik desítek letadel) měly pevný kulomet ráže 7,62 mm
- několika fotografiemi je doloženo použití dvojkulometu Browning (M2, Air) ráže 7,62 mm v střelišti na konci kabiny
One fixed forward-firing 0.50 inch Colt-Browning M2 machine-gun 600 rpg and
one flexible 0.30 in Browning (M2, Air) machine gun in rear cockpit 500 rpg.

External stores:
One Bliss-Leavitt Mark XIII torpedo or
two 500 lb bombs or
twelve 100 lb bombs
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
1) s podvěšeným torpédem
2) s pumovým nákladem 454 kg

pumy se zaměřovaly pomocí utajovaného zaměřovače Norden Mk.XV-3
1) with Mk XIII Torpedo
2) with 1,000 lb bombs
Zdroje:
Sources:
Jacek Nowicki, Douglas TBD Devastator - SBD Dauntless, Wydawnictwo Militaria 119, Warszawa, Poland: Wydawnictwo Militaria, rok 2000, ISBN 83-7219-0747
Al Adcock, TBD Devastator in Action, Aircraft Number 97., Carrollton, TX: Squadron/Signal Publications Inc., rok- 1989, ISBN 0-89747-231-4.
Krzysztof Zalewski. Samolot torpedowy TBD-1 DevastatorNr. 5, str 31-33, Nowa Technika Wojskowa, rok 1992, ISSN 1230-1655
L+K 6/1968, Letadla 1939-45
http://www.aviation-history.com/douglas/tbd.html
http://tbd_devastator.tripod.com/tbdpage.htm
www.daveswarbirds.com
www.history.navy.mil
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Douglas-TBD-1-Devastator-t1092#300747 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Douglas TBD-1 Devastator

Historie:
V polovině roku 1934 americké námořní letectvo vypsalo soutěž na nový torpédový letoun, který měl na palubách letadlových lodí nahradit zastarávající dvouplošníky Martin BM-2 a Great Lakes TG-2. US Navy požadovalo letoun, který by byl schopen provádět jak torpédový útok, tak i klasické bombardování.

Na toto zadání odpověděla továrna Great Lakes dvojplošníkem XTBG-1, tento výrobce byl těsně před úpadkem a neměl ani peníze na vývoj skutečně moderního stroje, a tak pouze na svůj letoun nainstaloval zatahovací podvozek. Dalším letounem v soutěži byl dvoumotorový plovákový letoun Hall XPTBH-1 a konečně vítězné dílo Douglasova konstruktéra E. H. Heinemanna, celokovový jednoplošník XTBD-1.

První prototyp XTBD-1 vzlétl 15. dubna 1935 na základně Clover Fieldu, zkoušky se konaly Anacostii a v Norfolku a od pátého prosince také na palubě letadlové lodi USS Lexington. Letoun zde během tohoto měsíce provedl třináct vzletů a přistání, koncem měsíce se vrátil do továrny k odstranění zjištěných nedostatků. Nejviditelnější změnou byl vypouklejší kryt kabiny, který osádce umožňoval lepší výhled a vyšší SOP. 16. ledna 1936 přijat typově přijat do výzbroje amerického námořního letectva a dne 3. února 1936 byla sjednána objednávka na 114 letadel. Prototyp zůstal ve vlastnictví továrny a byl do roku 1943 používán k testům.

První sériový letoun vzlétl 25. června 1937, všechny sériové stroje byly poháněny motorem Pratt & Whitney R-1830-64 (prototyp byl poháněn motorem Pratt & Whitney R-1830-60). První jednotkou, která dostala do své výzbroje Devastator (což bylo bojové jméno), byla jednotka VT-3 na palubě USS Saratoga (7. 10. 1937). V roce 1938 sloužily Devastatory na palubách letadlových lodí USS Lexington, USS Saratoga, USS Ranger, USS Wasp, USS Hornet, USS Yorktown a USS Enterprise. Zařazením těchto letadel do výzbroje letadlových lodí byl jistě krok správným směrem a oproti dosud používaným dvouplošníkům to znamenalo velké posílení námořního letectva. Přechod od dvouplošníků k jednoplošníkům se neobešel, tak jako jinde, beze ztrát a tak koncem roku 1938 US Navy doobjednala dalších 15 letadel, které doplnily operační stav.

Velkou chybou amerického námořnictva bylo, že se nepostaralo o další vývoj tohoto letounu, nebo o jeho včasnou výkonnější náhradu. Devastatorům se potom stalo totéž, co mnoha japonským letounům z tohoto období - vyhovoval svými vlastnostmi a výkony pouze předválečné době. Devastatory vypadaly bojechtivě, jejich fotografie se objevovaly v novinách a časopisech, byly poměrně dobře ovladatelné a obratné, ale podvěšené torpédo snížilo maximální rychlost o 30 km/h, což z Devastatora udělalo velmi snadný cíl pro stíhače i protiletadlové dělostřelce. V tomto ohledu byli Japonci mnohem pružnější, když v roce 1939 zařadili do výroby novou a především výkonnější verzi svého torpédového bombardéru B5N2 Kate. US Navy nevěnovalo žádnou pozornost holandskému požadavku, Holanďané projevili zájem o Devastatory pro holandské letectvo, ale požadovali montáž výkonnějších devítiválcových motorů Wright GR-1820-G105A. Po porážce Holandska z objednávky sešlo.

Další velkou nevýhodou amerických Devastatorů oproti japonským bombardérům Kate bylo americké letecké torpédo Bliss-Leavitt Mark XIII. Tento typ torpéda byl špatný ve všech ohledech, malá rychlost umožňovala nepřátelským lodím provedení úhybného manévru, torpéda měla malý akční rádius a zanechávala za sebou zřetelnou a lehce viditelnou stopu, po odhození často opsala velký oblouk "bezpečně" se vyhnula cíli a neškodně se potopila. Shoz torpéda se prováděl maximálně z výšky 30 m a při maximální rychlosti do 190 km/h. Musíme si uvědomit, že pilot musel takto letět několik set metrů, aby zamířil celým letounem na cíl, potom se z něj stal takřka ideální cíl pro každého protiletadlového dělostřelce. Pokud tedy torpédo zamířil a odhodil, cílová loď se torpédu nevyhnula, a torpédo směřovalo k cíli, byla velká šance, že cíl podpluje nebo při nárazu selže detonátor. Pravým opakem byla japonská "Dlouhá kopí" torpéda typ 91, která byla spolehlivá, měla velký dosah a velkou rychlost, jejich stopa byla velmi nezřetelná, díky vstřebávání plynu do vody. Jeden příklad za všechny - při útoku na Salmaua na Nové Guineji dne 10. 3. 1942 Devastatory zničily jednu nákladní loď, shodily však 23 torpéda, která dílem nevybuchla a dílem minula cíl.

Počátkem druhé světové války v Tichomoří byly Devastatory na palubách sedmi letadlových lodí v počtu 69 letadel. Piloti Devastatorů se odhodlaně pustili do boje proti Japoncům. První akcí byl útok proti Marshallovým a Gilbertovým ostrovům dne 1. února 1942, útoku se účastnily letouny z USS Enterprise a USS Yorktown. 24. února USS Enterprise zaútočila na Japonci právě obsazený ostrov Wake. 10. března 1942 Devastatory USS Yorktown a USS Lexington útočí na zařízení a lodě na základnách v Lae a Salamaua, svrženo 23 torpéd, z nichž většina selhala. V květnu následuje bitva v Korálovém moři, zde se osádky Devastatorů podílely na potopení letadlové lodi Shoho a konečně v červnu došlo k bitvě o Midway. Zde byly ztráty přímo katastrofální a výsledky žádné, krom toho, že stíhací Zera z ochrany letadlových lodí musela doplnit palivo a munici, a to v tom nejnevhodnějším okamžiku. Naposledy Devastatory zasáhly do bojů 6. června 1942, tehdy se účastnily akce proti těžkým křižníkům Mikuma a Mogami. V srpnu roku 1942 vzlétaly k z paluby USS Ranger k hlídkovým letům v Karibiku.

Musím se ještě zmínit o zásadní úpravě Devastatoru na plovákový letoun (druhá fotografie od admina). Úprava byla označena TBD-1A, kolový podvozek byl odstraněn a pod trup byly namontovány dva celokovové plováky. Letoun měl operovat z přístavišť a ze zátok na tichomořských ostrovech. Již tak malá rychlost poklesla o 30 km/h. Námořnictvo další vývoj zrušilo a letoun byl používán k dalšímu neúspěšnému vývoji torpéda Bliss-Leavitt Mark XIII.

Po bitvě u Midway skončila půlroční válečná role tohoto torpédového bombardéru, zbývající Devastatory byly postupně vyřazeny z operační služby a převedeny k výcviku. V této roli se udržely až do roku 1944.
URL : https://www.valka.cz/Douglas-TBD-1-Devastator-t1092#301070 Version : 0
Three-view sketch
Douglas TBD-1 Devastator -


URL : https://www.valka.cz/Douglas-TBD-1-Devastator-t1092#301068 Version : 0
I'll add a Devastator on the ground with its wing down


Source:
http://www.airwar.ru/other/draw/tbd.html[/size
Douglas TBD-1 Devastator -


URL : https://www.valka.cz/Douglas-TBD-1-Devastator-t1092#301124 Version : 0
Letecké jednotky vyzbrojené Douglas TBD-1 Devastator


Obdobie / Period
Jednotka / Unit
Poznámka / Note
10.01.1942-XX.08.1942
Torpédovacia peruť 4 (VT-4)





Zdroj: Grossnick, Roy A.: Dictionary of American Naval Aviation Squadrons Volume I - The History of VA, VAH, VAK, VAL, VAP and VFA Squadrons; Naval Historical Center, Department of the Navy, Washington, D.C., 1995
URL : https://www.valka.cz/Douglas-TBD-1-Devastator-t1092#333178 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

.
Douglas TBD-1 Devastator - TBD-1 Devastator, jenž roku 1939 sloužil u letky VT-3 (šlo o první letoun čtvrtého roje)  na letadlové lodi Saratoga. Letoun nese pestrou předválečnou antikamufláž. Stroj v barvě kovu s černými doplňky, ocas bílý, horní plochy křídel žluté s červeným diagonálním pruhem.

TBD-1 Devastator, jenž roku 1939 sloužil u letky VT-3 (šlo o první letoun čtvrtého roje) na letadlové lodi Saratoga. Letoun nese pestrou předválečnou antikamufláž. Stroj v barvě kovu s černými doplňky, ocas bílý, horní plochy křídel žluté s červeným diagonálním pruhem.
Published with authors permit

URL : https://www.valka.cz/Douglas-TBD-1-Devastator-t1092#415655 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

.
Douglas TBD-1 Devastator - Devastator TBD-1 letky VT-8 z letadlové lodi Hornet. Letoun se zúčastnil 4. 6. 1942 bitvy u atolu Midway. Pilotoval jej Ensign (podporučík) George H. Gay, jediný příslušník VT-8, jenž (ač sestřelen a zraněn) přežil zkázu své jednotky. Jeho stroj, stejně jako většina jiných letounů jeho letky, byl atypický použitím dvojkulometu v zadním střelišti. Letoun nesl standardní kamufláž, kde na horních a bočních plochách se nacházela  námořní modř (Blue Gray) a spodní kryla světlá šedá (Light Grey). Námořní modrá se nacházela i na vnějších částech spodní plochy křídla.

Devastator TBD-1 letky VT-8 z letadlové lodi Hornet. Letoun se zúčastnil 4. 6. 1942 bitvy u atolu Midway. Pilotoval jej Ensign (podporučík) George H. Gay, jediný příslušník VT-8, jenž (ač sestřelen a zraněn) přežil zkázu své jednotky. Jeho stroj, stejně jako většina jiných letounů jeho letky, byl atypický použitím dvojkulometu v zadním střelišti. Letoun nesl standardní kamufláž, kde na horních a bočních plochách se nacházela námořní modř (Blue Gray) a spodní kryla světlá šedá (Light Grey). Námořní modrá se nacházela i na vnějších částech spodní plochy křídla.
Published with authors permit

Douglas TBD-1 Devastator -


Published with authors permit

URL : https://www.valka.cz/Douglas-TBD-1-Devastator-t1092#416272 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

.
Douglas TBD-1 Devastator - Devastator TBD-1, patřící letce VT-6 z letadlové lodi Enterprise, se 24. 2. 1942 účastnil náletu na atol Wake. Letoun nesl standardní kamufláž, kde na horních a bočních plochách se nacházela námořní modř (Blue Gray) a spodní kryla světlá šedá (Light Grey). Námořní modrá se nacházela i na vnějších částech spodní plochy křídla. Letoun ještě nesl starší verzi výsostného označení.

Devastator TBD-1, patřící letce VT-6 z letadlové lodi Enterprise, se 24. 2. 1942 účastnil náletu na atol Wake. Letoun nesl standardní kamufláž, kde na horních a bočních plochách se nacházela námořní modř (Blue Gray) a spodní kryla světlá šedá (Light Grey). Námořní modrá se nacházela i na vnějších částech spodní plochy křídla. Letoun ještě nesl starší verzi výsostného označení.
Published with authors permit

URL : https://www.valka.cz/Douglas-TBD-1-Devastator-t1092#416277 Version : 0
TBD-1 Devastator from the aircraft carrier USS Enterprise over Wake Island during a raid on Japanese targets on February 24, 1942.



TBD-1A with floats during torpedo drop tests, October 1941.




TBD-1 Devastator from the armament of the VT-6 torpedo squadron, circa 1938.
URL : https://www.valka.cz/Douglas-TBD-1-Devastator-t1092#194812 Version : 0
"In the foreground with wings folded are US Devastator torpedo bombers, just landing is a Vought SB2U Vindicator scout bomber. US ground staff are in attendance." © IWM A 9374

🧵2/12 pic.twitter.com/7dWFBGi3e6
— WW2 Airfields Archive (@WW2Airfields) April 5, 2023
URL : https://www.valka.cz/Douglas-TBD-1-Devastator-t1092#756462 Version : 0
Discussion post Fact post
Attachments


Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more